Ny teknik inom laddning av elbilar
Publicerad november 1, 2025
Publicerad november 1, 2025

Eldrivna fordon fortsätter att revolutionera transportsektorn. Under de senaste åren har elbilar blivit en vanlig syn på vägarna, vilket skapar nya möjligheter och utmaningar. En avgörande aspekt för deras framgång är laddningsinfrastrukturen.
Laddning av batterier är tekniskt sett inte särskilt komplicerat, men att göra det på ett hållbart och tryggt sätt är en stor utmaning. I Sverige och i stora delar av Europa används primärt laddkabel typ 2 på offentliga laddningsstationer. Asien, särskilt Japan, har sina egna standarder, men ingen har ännu utmärkt sig som den dominerande.
Övergången till högre spänning har gjort laddning av elfordon betydligt mer effektiv. Högspänningssystem på 800-1000 V innebär mindre energiförlust och längre livslängd för utrustningen. Många nya elbilar använder också avancerade kylsystem för att optimera laddningsprocessen.
Förutom högspänning har förbättrad isolering och kylning bidragit till att öka laddningskapaciteten. Säkerhet är nu en högprioriterad aspekt för tillverkare, vilket görs genom att införa robusta material i kablarna för att motverka stöld. Enligt uppgifter har vissa företag börjat använda stålkablar för detta syfte.
Utvecklingen av laddningsinfrastrukturen i Europa är ambitiös, med målet att installera miljontals laddstationer innan 2030. Trots att landsbygden fortfarande har bristande täckning, fokuserar man på att förbättra situationen genom att implementera nya teknologier som vehicle-to-grid och smart lastbalansering.
Det är viktigt att infrastrukturen hålls i takt med utvecklingen av elbilar, för att inte fastna i föråldrad teknik. Enligt experter kan prematur etablering av infrastruktur leda till att användare blir bundna till gammal teknik, vilket kan hämma innovation.