X
Nordic region's business magazine • september 26, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss

Nedgång i robotinstallationer inom EU:s bilindustri

Publicerad september 26, 2025

EU:s bilindustri installerade 30 650 industrirobotar under 2024, vilket markerar en minskning med 5 % jämfört med föregående år. Rapporten från International Federation of Robotics (IFR) visar att sex av de tio största fordonsproducenterna i EU uppvisade betydande förluster.


”Bilsektorn är traditionellt sett en av de starkaste kundindustrierna i världen och stod för ungefär en fjärdedel av alla robotinstallationer år 2024,” säger hon. Trots detta minskar majoriteten av EU:s länder inom biltillverkning sina investeringar i robotteknologi.


Tyskland, som är den största fordonsproducenten i EU, rapporterar över 4 miljoner enheter år 2024, enligt OICA. Tidigare stod bilsektorn för över 40 % av de inhemska robotinstallationerna, men denna siffra har sjunkit avsevärt de senaste åren. År 2021 var det 35 % och sjönk till 26 % med endast 6 932 installerade enheter för 2024, en minskning med 25 % från föregående år.


De andra stora fordonsländerna i EU som rapporterar minskade robotinvesteringar för 2024 inkluderar Spanien, med 2 279 enheter och en minskning med 1 %. På tredje plats är Tjeckien, med 1 116 enheter och en nedgång på 28 %. Frankrike följer med 1 018 enheter och en minskning med 41 %. Slovakien rapporterar 398 enheter, en minskning med 75 %, medan Italien har 1 002 enheter och en nedgång på 11 %. Rumänien har 248 enheter, vilket representerar en minskning med 50 %.


Ungern står ut som en statistisk avvikelse med 3 573 installerade robotar, en ökning med 305 % som beror på betydande projekt inom bilindustrin. Dessa projekt stod för 84 % av landets robotinstallationer. Polen och Portugal rapporterar stabila siffror med 742 och 289 enheter, respektive.


Utsikterna för EU:s bilindustri är inte optimistiska för 2025, med lägre efterfrågan än förväntat på elfordon och politisk osäkerhet som fördröjer investeringsprojekt. ”Handels- och tullavtalet mellan EU och USA har dock gett upphov till hopp,” säger hon. För 2026 är experterna osäkra på en återgång till tillväxt, men det finns en bredare enighet om att antalet installationer kan öka igen under 2027 och 2028.

Mest lästa
  1. Internationell testarena för framtidens järnvägsteknik inrättas i Arktis

  2. Trafikökningar och rekordpassager över Øresundsbron

  3. Volvo når ny milstolpe med sina eldrivna lastbilar

my code
Fler intressanta artiklar
vita lastbilar vid väg

Strategiskt partnerskap för digitalisering av transportsektorn i Europa

Publicerad oktober 29, 2025

AddSecure och Schmitz Cargobull förenar sina kompetenser för att utveckla integrerade telematiklösningar, vilket effektiviserar fleet management och främjar digitalisering inom transportsektorn.Det långsiktiga samarbetet syftar till att driva fram uppkopplade transportlösningar…

Echandia levererar innovativa batterisystem till Spliethoffs fraktfartyg

Publicerad oktober 29, 2025

Echandia, en framstående aktör inom utvecklingen av batterisystem för maritima tillämpningar, har blivit utvald att leverera energilagringssystem till åtta nya fraktfartyg, med möjlighet till ytterligare två, som tillhör Spliethoff Group.Fartygen…

BTH går med i Cybercampus Sverige för att stärka cybersäkerheten

Publicerad oktober 29, 2025

Blekinge Tekniska Högskola (BTH) har nu blivit en del av initiativet ”Cybercampus Sverige”, vilket är en nationell satsning för forskning, innovation och utbildning inom cybersäkerhet. Detta projekt förenar universitet, högskolor,…

Kia PV5 Cargo sätter nytt rekord för eldrivna transportbilar

Publicerad oktober 29, 2025

Kia PV5 Cargo har uppnått ett Guinness världrekord för eldrivna lätta transportbilar genom att köra 693,38 kilometer på en enda laddning, med en last av 665 kg. Detta bekräftar fordonets…

Infrakraft får ansvar för järnvägsuppgradering i Östertälje

Publicerad oktober 29, 2025

Infrakraft har fått i uppdrag att genomföra ett spårväxelbyte och uppgradering av signalsystem i Östertälje. Detta omfattar utbyte av 2 100 meter spår och installation av fyra nya växlar. Målet…

Effektivisera elbilsladdning genom IMD-system

Publicerad oktober 29, 2025

Loggamera uppmanar till att sluta betala för mycket för elbilsladdning. Genom att koppla laddboxarna till ett befintligt IMD-system kan dolda kostnader och onödiga mellanhänder undvikas. Med dagens teknik är debiteringen…

Cirkulär IT i fokus på Inrego Circular Tech Forum

Publicerad oktober 29, 2025

Den 24 oktober samlades nästan 100 deltagare i Inregos cirkulära fabrik i Täby för Inrego Circular Tech Forum. Evenemanget erbjöd en halvdag fylld av inspirerande föreläsningar och engagerande erfarenhetsutbyten kring…

Speed Grupper fokuserar på logistik genom avyttring

Publicerad oktober 28, 2025

Speed Groups tillväxtstrategi koncentrerar sig nu på logistiksektorn. För att renodla verksamheten har företaget beslutat att sälja sin verksamhet inom personalhantering till bemanningsföretaget NearYou. Detta steg markerar en övergång mot…

Marknadsläget för byggmaskiner enligt Delvators VD

Publicerad oktober 28, 2025

I en nyligen publicerad intervju med Delvators VD, beskriver Jonas Coltén marknadsläget för byggmaskiner. Intervjun finns med i senaste numret av Maskinentreprenören. Coltén, som också är ordförande för sektionen Bygg-…
vita lastbilar vid väg

Säkerhet och hållbarhet i fokus på Logistik & Transport 2025

Publicerad oktober 28, 2025

Med Sveriges medlemskap i Nato får logistik- och transportsektorn en avgörande betydelse när det kommer till att hantera framtida säkerhetsutmaningar. Geopolitiska spänningar, klimatförändringar och sårbara leveranskedjor kräver innovativa lösningar för…

Kategorier

  • Bilindustrin
  • Byggprojekt
  • Cyber och AI
  • Digitalisering Infrastruktur
  • Elbilar
  • Hamn
  • Infrastruktur
  • Järnväg
  • Luftfart
  • Okategoriserade
  • Sjöfart
  • Transport
  • Väg
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.