Mercedes-Benz inleder stadsutveckling i Dubai
Publicerad december 17, 2025
Publicerad december 17, 2025

Mercedes-Benz tar nu ett betydande steg bortom sitt traditionella automobilvarumärke. I samarbete med den Dubai-baserade utvecklaren Binghatti presenteras Mercedes-Benz Places | Binghatti City, en stadsdel som helt koncentreras kring varumärket Mercedes-Benz.
Projektet, som planeras i Meydan-området i Dubai, omfattar ett sammanhängande område med flera höga byggnader som täcker omkring 1 miljon kvadratmeter. Visionen är att skapa en stad i staden, där bostäder, mobilitet, service och gemenskap samverkar.
Den nya stadsdelen kommer att inkludera exklusiva bostäder, parker, butiker, restauranger, kulturella och fritidsytor, samt wellness- och sportzoner. Allt detta kommer att vara tillgängligt inom gångavstånd.
– Vår idé är enkel: att göra varumärket Mercedes-Benz till något man faktiskt kan bo i. Med Binghatti City skapar vi en plats där design, funktion och livskvalitet möts, säger hon.
Från bil till byggnad, varumärket transformeras till en plats. Lanseringen är en del av den globala satsningen Mercedes-Benz Places. Den första etappen var tillsammans med Binghatti, där ett 65 våningar högt bostadshus i Downtown Dubai just nu byggs.
Konceptet har även expanderat till USA i samarbete med JDS Development Group i Miami, vilket är Mercedes-Benz första fastighetsprojekt i landet. Byggnationen där är också i full gång.
Genom det fortsatta samarbetet med Binghatti utvecklas nu visionen från en enskild byggnad till en hel stadsdel i Dubai. Målet är att översätta varumärkets designfilosofi, Sensual Purity, till arkitektur och stadsrum.
Resultatet ska bli ett sammanhållet urbant ekosystem där mobilitet, estetik och mänsklig skala är i fokus.