Kyndryl: Företag kämpar med AI-integration
Publicerad september 9, 2025
Publicerad september 9, 2025
En ny global studie från Kyndryl, en framstående aktör inom kritiska företagstjänster, avslöjar att få organisationer har anpassat sina personalstrategier i enlighet med AI-teknologins framsteg. De som har gjort det uppvisar dock en fördel i sina teknikinvesteringar.
Studien, baserad på en enkät med över 1 000 företags- och teknikledare inom 25 branscher i åtta geografiska områden, markerar Kyndryls första rapport om AI:s intrång i företagsvärlden. Den belyser skillnaderna mellan AI-investeringar och personalens beredskap:
95 procent av företagen har investerat i AI, men 71 procent av cheferna anser att medarbetarna är oförberedda för att använda tekniken framgångsrikt. 51 procent anser att deras organisationer saknar den nödvändiga kompetensen för att hantera AI.
45 procent av vd:arna tror att många medarbetare är skeptiska eller fientliga mot AI. Beredskapen varierar beroende på bransch; företag inom bank och finans visar hög beredskap, medan vårdsektorn ligger efter.
Det är uppenbart att endast ett fåtal företag lyckas utnyttja AI för affärsutveckling. Beda Grahn, vd för Kyndryl Norden, säger:
”Det är tydligt att bara ett fåtal företag lyckas dra nytta av AI för att utveckla affärerna. Applikationer och den underliggande tekniska infrastrukturen är förstås viktiga för att lyckas med AI-satsningar men de företag som inte investerar i träning och vidareutbildning för sin personal kommer ha svårt att dra nytta av de möjligheter som AI innebär.”
Trots den omfattande implementeringsinsatsen drar de flesta företag och myndigheter inte nytta av AI för att skapa nya produkter och tjänster. Generativa AI-verktyg är vanligast bland respondenterna, men endast fyra av tio chefer anger att de använder AI-insikter för att förbättra beslutsfattande eller tillväxt. Endast en femtedel anser att AI:s primära syfte i deras organisationer är produktutveckling.
Undersökningen identifierar en grupp företag, kallade AI-pionjärerna, som framgångsrikt använt AI för affärstillväxt och kompetensutveckling. Dessa företag fattar strategiska personalbeslut och ser möjligheter inom hela organisationen. Pionjärerna övervinner tre hinder för AI-införande och upplever följande fördelar:
Organisatorisk förändringsledning: AI-pionjärerna är tre gånger mer benägna än andra att ha en fullt implementerad förändringsstrategi för AI. Förtroende för AI: AI-pionjärerna uttrycker 29 procent mindre oro angående AI:s påverkan på medarbetarengagemanget. Kompetensgap: AI-pionjärerna är 67 procent mer benägna att hålla med om att deras organisation har verktygen för att kartlägga medarbetarnas kompetenser. Fyra av tio rapporterar inga kompetensutmaningar.
Beda Grahn konstaterar:
”Kompetens är viktigt och det måste företagen investera i, tekniken i sig själv räcker inte. Undersökningen visar att de företag som är bäst på AI kombinerar en tydlig strategi för både teknik och kompetensutveckling.”
Jämfört med IT-chefer är vd:ar mer benägna att hävda att deras organisationer fortfarande befinner sig i ett tidigt skede av AI-utvecklingen. De är två och en halv gång mer benägna att säga att deras tekniska infrastruktur är otillräcklig. Denna skillnad påverkar hur de hanterar AI-relaterade personalutmaningar och vilka kompetenser de anser behövs.
Vd:ar tenderar att söka extern kompetens snarare än att vidareutbilda sina medarbetare.