Kempower revolutionerar lastbilsladdning med MCS-standarden i Sverige
Publicerad september 6, 2025
Publicerad september 6, 2025
Den 27 augusti markerade en viktig milstolpe för elektrifieringen av transportsektorn i Sverige. En av de första kända offentliga megawatt-laddningar genomfördes med det officiella MCS-laddningskommunikationsprotokollet.
Kempowers laddningssystem presterade med 864 kW, och laddade simultant två Scania-lastbilar. En effekttopp på 728 kW uppnåddes via MCS-laddningspunkten, medan den andra lastbilen använde CCS.
Detta lade grunden för en integrering av megawattladdning i energisystemet, som optimerar elförsörjningen från nätet, batterier och solenergi. CharIN-konsortiet har definierat ramverket för Megawatt Charging System, som syftar till att standardisera laddinfrastruktur för elfordon.
Kempower har nu officiellt genomfört en publik laddningshändelse enligt MCS-standarden, vilket gör det möjligt för lastbilar att ladda på megawatt-nivåer och därmed fulladdas under de 45-minuters raster som chaufförerna måste ta.
EU:s mål att minska utsläppen från tunga fordon med 45 % till 2030 ställer krav på en tillräcklig infrastruktur för eldrivna lastbilar. Sådana lastbilar är redan en del av transportlandskapet i Europa.
Genom att säkerställa kompatibilitet mellan laddningsinfrastruktur och fordon, underlättar MCS eldrivna transporter, särskilt för långdistanstransporter med stora laddningsbehov.
Alfredssons lastbilsdepå i Norrköping är en pionjär inom detta område. Ägaren Erik Alfredsson har optimerat sin anläggning för både sina egna och andra åkeriers eldrivna lastbilar, vilket möjliggör effektiva leveranser över långa distanser.
Under de inledande testerna med en MCS-utrustad Scania-lastbil nådde laddningen en topp på 728 kW. Eftersom elfordonens kapacitet växer kan Kempower fortsätta att öka effekten från en enda laddningspunkt.
Med Kempower Mega Satellite kopplad till det distribuerade systemet kan Alfredsson maximera nyttan av sin investering. Systemet dynamiskt fördelar 1,2 MW mellan laddningspunkterna beroende på behov.
För att optimera nätanslutningen och minska toppbelastningen har depån även ett batterilagringssystem och en solcellspark, vilket ytterligare förbättrar energieffektiviteten.
Genom energihanteringssystemet kan Alfredsson sänka kostnader och utsläpp, samt delta på energimarknaden för nya intäktsmöjligheter.
”Vi är mycket tacksamma för samarbetet med alla inblandade parter, särskilt Erik Alfredsson, som banar väg för framtidens lastbilsladdning,” säger en representant från Kempower.
”Det här är ett historiskt ögonblick – vår MCS Scania-lastbil laddas med Kempower på 1000A,” säger en ingenjör från Traton.
”Som transportföretag måste vi planera våra framtida behov och erbjuda våra kunder låga utsläpp,” säger Erik Alfredsson.
Snabba fakta: Alfredsson Energys laddningsdepå för lastbilar omfattar ett distribuerat laddningssystem med flera enheter som tillsammans ger en total kapacitet av 1200 kW.