Innovativt projekt för att integrera elbilar i energisystemet
Publicerad oktober 15, 2025
Publicerad oktober 15, 2025

Kan bilanläggningar i Sverige kopplas till elnätet för att använda elbilsbatterier för att stödja energisystemet? Detta undersöks i ett nytt forskningsprojekt som får stöd från Energimyndigheten.
Genom avancerad teknik kan elbilar inte bara minska utsläpp under körning utan också skicka tillbaka el till nätet, vilket bidrar till ett stabilare energisystem. Den aktuella tekniken kallas vehicle-to-grid och är för närvarande under intensiv utveckling.
– Nu ska vi se över möjligheterna att använda alla de elbilar som finns vid en laddpunkt hos våra återförsäljare. Idag står de stilla i en anläggning, tänk om vi istället kan nyttja deras batterier för att stötta elnätet. Det vore en win-win-win – vi nyttjar resurser mer effektivt, vi stöttar energisystemet i Sverige och vi skapar en ny affärsmodell för återförsäljare, säger hon.
Den växande flotta av elfordon kan fungera som ett energilager för elnätet. Om alla bilar i Sverige var helelektriska och anslutna via vehicle-to-grid-teknik skulle de kunna lagra energi som motsvarar hela Sveriges elförbrukning i 10–20 timmar.
– Att inte förbereda för en framtid där dessa batterier nyttjas maximalt är i bästa fall en missad affärsmöjlighet och i värsta fall direkt dumsnålt. Med detta projekt vill vi bädda för en storskalig användning av vehicle-to-grid även hos andra aktörer än klassiska villaägare. Lyckas vi så kommer det att öppna upp en otrolig potential, säger han.
Projektet kommer att genomföras på två nivåer, tekniskt och samhällsvetenskapligt. Den tekniska nivån kommer att fokusera på att studera och modellera de elektroniska förutsättningarna för användning av vehicle-to-grid för grupper av bilar. Samtidigt kommer affärsmodeller och nya policyer att utvärderas.
– Vi vet redan idag en hel del om hur enskilda bilar kan bidra till elsystemet. Men nu vill vi titta närmare på just grupper av bilar. Det är intressant då de kan bidra med större effekt och dessutom ofta står parkerade där det redan finns en anslutningspunkt med hög kapacitet, säger hon.
– Vehicle-to-grid är en teknik som kommer leda till enorma samhällsnyttor men även stora möjligheter till affärsutveckling för befintliga bolag och helt nya affärsmodeller för nya bolag. Det känns spännande och meningsfullt att vara med i början på en teknisk resa som än så länge bara är i sin linda, säger han.
Projektet leds av Sustainable Innovation och Lunds Tekniska Högskola deltar som forskningspartner. Kia Sverige medverkar tillsammans med två Kia-återförsäljare med stora bilanläggningar. Comsys bidrar med teknisk hårdvara, medan det nystartade bolaget PowerLynk ansvarar för affärsutveckling. Projektet har en tidsram på ett och ett halvt år och har fått nästan tre miljoner kronor i medfinansiering från Energimyndigheten genom forskningsprogrammet FFI.