EU-förslag om fordon väcker oro bland ägare
Publicerad september 12, 2025
Publicerad september 12, 2025
Ett nytt förslag från EU angående hantering av uttjänta fordon har hotat många fordonsägares rättigheter med tvångsskrotning. Genom insatser från Nätverk på gemensam väg har dock EU-parlamentet nu lagt fram en plan som värnar om äganderätten. – Det är en lättnad och ett steg i rätt riktning, men faran är inte över, säger hon.
Det så kallade ELV-förslaget, presenterat av EU-kommissionen sommaren 2023, definierade kriterier för när ett fordon skulle klassificeras som uttjänt och därmed kunna skrotas utan ersättning. Nätverket, med sina 810 000 medlemmar, har varit kritiska till detta.
– Det ursprungliga förslagets egentliga syfte var att öka återvinningen av material och delar hos framtidens bilar men omfattade även existerande fordon, förklarar han.
Nätverket ifrågasätter förslaget där undantag för historiska fordon saknas. Enligt det ställdes fordon inför tvångsskrotning oavsett ägarens avsikter. Detta skulle allvarligt hindra aktiviteter för entusiaster och de som gillar att reparera sina fordon.
– Nätverket har sedan dess uppvaktat politiker och tjänstemän, men vi har saknat politiskt agerande, säger hon.
I somras presenterade ministerrådet sitt förslag, som trots förbättringar för historiska fordon fortfarande hotade fordonshobbyn. Efter nära kontakter med många EU-parlamentariker kan nätverket nu se en ljusning.
– Det är mycket glädjande att parlamentet har lyssnat på oss, säger han.
Parlamentet har nu förslagit att äganderätten ska skyddas, där fordonsägaren avgör om fordonet ska skrotas, repareras eller sparas. Nätverket hoppas att detta kommer att beaktas i kommande triloger.
– Vi anser att ökad återvinning är viktigt, men det är orimligt att ägare skulle kunna fråntas sin egendom, säger hon.
Inom Nätverk på gemensam väg ingår flera organisationer som American Car Club Sweden och Motorhistoriska Riksförbundet, bland andra.