Effektivisering av lokal elproduktion genom elbilsbatterier
Publicerad augusti 28, 2025
Publicerad augusti 28, 2025
Forskare vid Högskolan i Gävle arbetar med ett nytt projekt för att maximera nyttan av lokal elproduktion, där elbilsbatterier kommer att användas som energireserv. Projektet, som finansieras med 8,2 miljoner från Tillväxtverket och Region Gävleborg, syftar till att öka elförsörjningens effektivitet och minska miljöpåverkan.
Regionen Gävleborg har stor potential att öka sin elproduktion, särskilt genom vindkraft. Men det finns utmaningar kring eldistribution och användning. Forskningsledarna Nicholas Etherden och Ola Eriksson fokuserar på hur elproduktionen kan användas smartare.
– Att använda mer av den lokalt producerade elen på plats är effektivt och kan ge stora fördelar, bland annat för att locka ny elintensiv industri till regionen. Men då behövs en ökad lagringsförmåga. Här kan elbilarna spela en viktig roll, deras batterier har stor lagringskapacitet och 90 procent av batterierna som produceras går till fordon, säger hon.
Projektet är uppdelat i två delar. Den första delen omfattar systemanalyser av elförsörjningen. Forskning visar att elbilar används sparsamt, och deras batterier skulle kunna kopplas till elnätet.
– Elbilar används bara några få procent av tiden, och deras batterier skulle kunna kopplas till elnätet och göra nytta som energireserv. Det handlar inte om stora energimängder, men rätt använda kan de bidra under kortare perioder, och samtidigt minska belastningen på elnätet, säger han.
Den andra delen, under ledning av Ola Eriksson, fokuserar på miljöpåverkan och livscykelanalyser av olika lagringsalternativ, och tar även hänsyn till sociala aspekter.
– Sociala livscykelanalyser handlar till exempel om vem som får del av vinsterna. Vi vill jämföra storskaliga lösningar med mer decentraliserade, där hushållen kan få en större roll och andel av intäkterna, säger hon.
Tolv företag deltar i projektet, vilket helfinansieras av Tillväxtverket och Region Gävleborg. Detta inkluderar nätbolag och elproducenter, samt två doktorander som knyts till arbetet.
Forskningen förväntas leda till miljövinster och sänkta elkostnader, samtidigt som elbilsägare kan få ekonomisk ersättning för att bidra till elnätets stabilitet.
– Det är en resurseffektiv lösning att använda den kapacitet som redan finns, bland annat i form av elbilsbatterier. Det kan skapa ett mer motståndskraftigt energisystem och samtidigt fördela intäkter till fler, avslutar hon.
Projektet kallas Energilager på hjul för fler företagsetableringar och ökad regional nätutnyttjande, och kommer att pågå fram till mars 2029. Förutom Ola Eriksson och Nicholas Etherden deltar även Mattias Gustafsson och Daniel Danevad.