Brist på flygteknisk personal hotar branschens framtid
Publicerad oktober 10, 2025
Publicerad oktober 10, 2025

Bristen på flygteknisk personal kvarstår som en stor utmaning, särskilt inom områden som flygplåtslagning och flygteknik med elkompetens.– Det här är otroligt viktiga yrken. Om det här fortsätter kan det få allvarliga konsekvenser för hela branschen, säger hon.
En rapport från TYA, kallad Trendindikator Flyg 2025–2028, belyser det akuta behovet av flygteknisk personal.
Enligt svarande företag, inklusive SAS och Försvarsmakten, ser framtiden för flygbranschen oroande ut.
Trots viss stabilisering sedan 2022 är bristen på teknisk personal fortfarande påtaglig.
Hela 73 procent av företagen anger ett underskott av flygteknisk personal, och 70 procent har rekryteringsbehov de kommande tre åren.
– Flyget tappade mycket kompetens under pandemin då många gick till andra branscher och stannade där. Det tar också tid att utbilda sig inom flygteknik, fortsätter hon.
För att erhålla fullständiga certifikat krävs teoretisk och praktisk utbildning, följt av ytterligare praktik och arbete.
– Det är bara certifierade flygtekniker som får godkänna arbeten och skriva under på att en flygmaskin får lyfta, konstaterar hon.
Bristen på kompetens inom plåt- och strukturteknik är särskilt allvarlig; 84 procent av företag rapporterar ett stort underskott.
– Många av de stora plåt- och strukturjobben som tidigare gjordes i Sverige görs numera utomlands, säger han.
Utbildningen till flyg- och helikoptermekaniker erbjuds via gymnasieskolans program på sju orter i Sverige.
– Vi vill helst anställa tekniker med erfarenhet av de flygplanstyper vi arbetar med – men det finns inga, berättar han.
– Det är otroligt viktigt att vi får behålla de utbildningsplatser som finns och att de håller hög kvalitet.
Så att eleverna ser flyget som en framtidsbransch för karriären, säger hon.
Trenden med flygteknisk personal undersöks var tredje år.
Den senaste rapporten omfattade 29 av 33 tillfrågade företag, däribland SAAB och Norwegian.
Flygmekaniker och flygtekniker ansvarar för underhåll och reparationer av flygplan och helikoptrar.
Dessa jobb erbjuds hos civila flygbolag, Försvarsmakten och på fristående verkstäder.
Skillnaden mellan flygmekaniker och flygtekniker ligger i utbildningens längd och arbetsansvaret.
Ytterligare personal inom flygtekniskt komponentunderhåll inkluderar motormekaniker och logistikpersonal.