Internationell testarena för framtidens järnvägsteknik inrättas i Arktis
Publicerad oktober 29, 2025
Publicerad oktober 29, 2025

Ofotbanen och Malmbanan har utsetts till testarenor för framtida järnvägsteknik. Det officiella invigningsseminariet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik. Cirka 170 deltagare från 60 olika organisationer inom infrastruktur och teknik i Europa kommer att närvara för att visa aktuella forskningsprojekt.
Med över 473 kilometer järnväg som sträcker sig från den isfria hamnen i Narvik till Luleå och Norrbottens industrier har dessa banor varit avgörande för den europeiska råvaruförsörjningen i mer än ett sekel. Den arktiska miljön, tunga godståg, krävande terräng och gränsöverskridande verksamhet har gjort det till en idealisk testkorridor för järnvägsteknik under många år.
Genom det nya norska-svenska initiativet Arctic Test Arena stärks samarbetet mellan myndigheter, forskningsinstitut och industri i regionen.
– Extremt väder är vanligtvis en utmaning för järnvägssystemen, men vid tester av ny teknik kan stora snömängder och arktisk kyla faktiskt vara fördelaktiga. Norra Norge och Sverige erbjuder en unik testmiljö, säger tf. järnvägsdirektör Marit Rønning, Jernbanedirektoratet, Norge.
Den teknik som testas på denna sträcka förväntas öka driftsäkerheten och underhållseffektiviteten för järnvägen i norra Europa och längre söderut.
– Utmaningarna från den tunga trafiken i den arktiska miljön har ständigt tvingat oss att utveckla ny teknik och finna nya lösningar. För närvarande pågår en omfattande modernisering av Malmbanan med nya signalsystem och spårbyten, säger Anders Aabakken, avdelningschef Teknik och miljö, Trafikverket.
Testverksamhet har länge bedrivits på dessa banor, och redan finns en tradition av samarbete över gränser mellan myndigheter, akademi och företag. Med etableringen av Arctic Test Arena skapas en plattform för att samla forskningsinsatser och implementera resultat på praktisk nivå.
– Järnvägstekniskt centrum har bedrivit forskning på Malmbanan i 25 år och ser detta samarbete som en viktig del av att säkerställa att forskningsresultat kommer järnvägen till nytta, säger Veronica Jägare, verksamhetsledare för Järnvägstekniskt centrum (JVTC) vid Luleå tekniska universitet.