Varbergstunneln invigs för utökad tågkapacitet på västkustbanan
Publicerad juli 30, 2025
Publicerad juli 30, 2025
Trafikverket inviger den 2,8 km långa Varbergstunneln och öppnar dubbelspåret mellan Varberg och Hamra för reguljär trafik den 14 juli, som en åtgärd för att höja kapaciteten på Västkustbanan.
Generaldirektören framhåller betydelsen av tunneln för kapaciteten längs västkusten.
”Jag är glad, stolt och ödmjuk när vi idag inviger Varbergstunneln som en viktig del i att öka kapaciteten på Västkustbanan, en av Sveriges viktigaste järnvägsförbindelser mellan Göteborg och Lund, säger Roberto Maiorana, generaldirektör Trafikverket.”
Införandet av tunneln förkortar redan nu restiden mellan Göteborg och Varberg med fem minuter och beräknas minska den totala restiden med 15 minuter senast år 2030.
Projektledningen påpekar att tunneln både underlättar tätare tågtrafik för gods och passagerare samt tillåter högre hastigheter längs banan.
”Infrastrukturprojektet Varbergstunneln kommer att bidra till en ökad turtäthet för både gods- och persontåg, öka den tekniska kapaciteten och tillåta högre hastigheter på banan för att möta den ökande efterfrågan på järnvägen, säger Patrick Guné, verksamhetsområdeschef Stora projekt Trafikverket.”
Trafikverket har genomfört byggnationen i samarbete med Varbergs kommun, som ansvarat för det nya stationsområdet vid tunnelns norra mynning, och Jernhusen, som uppfört ett nytt stationshus.
Det nya stationsområdet, med sänkt plattformsnivå cirka 150 meter från den tidigare stationen, fungerar som kollektivtrafiknav och underlättar pendling till och från kommunen samt lokal trafik inom tätorten.
Genom att leda järnvägstrafiken under jord via Varbergstunneln avlägsnas den gamla barriären genom stadskärnan, vilket ökar säkerheten för cyklister, bilister och fotgängare samt öppnar möjligheter för stadens utbredning mot havet.
Regionen framhåller infrastrukturen som avgörande för välfärd, grön omställning och hållbar utveckling i Halland.
”En väl fungerande och utbyggd transportinfrastruktur är ett viktigt redskap för att Region Halland och de halländska kommunerna fortsatt ska kunna bidra till välfärden, den gröna omställningen, nya utvecklingsmöjligheter genom hållbara resor och transporter, och för Halland – bästa Livsplatsen, säger Helene Andersson, 1:e vice ordförande regionstyrelsen, Region Halland.”