X
Nordic region's business magazine • november 11, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Utmaningar och möjligheter för Sveriges järnvägssystem

Publicerad november 11, 2025

Tågföretagen hade nyligen ett möte med Socialdemokraterna i riksdagens Trafikutskott för att diskutera både utmaningar och möjligheter inom järnvägssektorn. De betonade behovet av effektivare underhåll och kapacitetsförstärkningar, samt vikten av långsiktiga och balanserade avtalsvillkor. Enligt dem saknas dessa aspekter i den nationella planen.


Införandet av en ny strategi för riskfördelning mellan infrastrukturförvaltaren och järnvägsföretag är också en aktuell fråga inom EU. Kritiken mot Trafikverket har intensifierats, särskilt vad gäller deras ansvar för tjänster som erbjuds på en avreglerad marknad. Tågföretagen har drivit denna fråga sedan 2022, men förändringar har inte skett.


Det grundläggande problemet inom järnvägen är avsaknaden av en tydlig vision för Sveriges infrastruktur. Detta återspeglas i den aktuella infrastrukturplanen, som i hög grad fokuserar på att reparera befintlig infrastruktur snarare än att tänka innovativt. Det handlar om att se till att näringsliv och resenärer kan transportera människor och gods till och från olika punkter effektivt.


Det är avgörande att resurser används för att effektivisera underhåll och öka kapaciteten på järnvägen. Innovativa upphandlingsmetoder kan spela en stor roll i detta. Kapaciteten och omledningsmöjligheterna måste förstärkas innan underhåll påbörjas för att säkerställa att trafiken kan fortsätta utan avbrott.


Det finns också en utmaning i att den tolvåriga infrastrukturplanen inte har tidsatta projekt, vilket innebär att 70 procent av ledtiden fokuserar på planering. Detta försvårar möjligheterna för järnvägsföretagen att planera sin verksamhet, eftersom nya förutsättningar kan uppkomma i slutet av planperioden.


EU-kommissionen presenterar en ny handlingsplan för höghastighetståg i Europa. Visionen är att resan mellan Stockholm och Köpenhamn inte ska ta mer än fyra timmar, men faktum kvarstår att restiderna har ökat under de senaste åren.


Utan en tydlig politisk riktning saknas motivation och åtgärder för att skapa ett pålitligt järnvägssystem i Sverige. Så frågan kvarstår: vart är vi på väg?

Mest lästa
  1. Kollektivtrafikens utmaningar i skuggan av elbilsökningen

  2. Del Rey och Consat Telematics förbättrar kollektivtrafiken i São Paulo med innovativa lösningar

  3. Peab fortsätter sitt vägunderhåll med nya kontrakt

my code
Fler intressanta artiklar

Oberoende kontroller av elbussar i Umeå av DEKRA

Publicerad december 17, 2025

Länstrafiken i Västerbotten har anlitat DEKRA för att utföra inspektioner av eldrivna ledbussar i Umeå. Den första kontrollen är planerad till december 2025, följt av en sista inspektion när en…

Ökande cyberhot och AI:s roll i cybersäkerhet

Publicerad december 17, 2025

Under november månad drabbades organisationer globalt av i genomsnitt 2 003 cyberattacker per vecka, vilket innebär en uppgång med tre procent jämfört med oktober. Risken för dataläckor ökar i takt…

Mercedes-Benz inleder stadsutveckling i Dubai

Publicerad december 17, 2025

Mercedes-Benz tar nu ett betydande steg bortom sitt traditionella automobilvarumärke. I samarbete med den Dubai-baserade utvecklaren Binghatti presenteras Mercedes-Benz Places | Binghatti City, en stadsdel som helt koncentreras kring varumärket…

Assemblin Charge utsedd leverantör för laddningspunkter av Adda Inköpscentral

Publicerad december 17, 2025

Assemblin Charge har blivit utvald som leverantör av Adda Inköpscentrals dynamiska inköpssystem (DIS) för installation och drift av laddstationer. Detta avtal, som sträcker sig fram till 2030, omfattar även debiteringshantering…

Trelleborgs Hamns framtidssäkrade transporter

Publicerad december 17, 2025

Trelleborgs Hamn spelar en central roll i Sveriges transportstruktur och hanterar cirka 30 procent av landets RoRo-enheter. Som Skandinaviens största RoRo-hamn integreras väg-, järnvägs- och sjötransport i ett kontinuerligt flöde…

Framsteg inom digital infrastruktur för onlinecasinon

Publicerad december 16, 2025

Den digitala infrastrukturen spelar en central roll i att förbättra upplevelserna för onlinecasinon. Tack vare snabb internetanslutning och säkra transaktioner kan spelare njuta av ett smidigt och tryggt spelande. Dessa…

Investeringar i svensk infrastruktur fram till 2028

Publicerad december 16, 2025

Enligt prognoser från Prognoscentret förväntas investeringar och drift i anläggningsmarknaden öka med 6 procent under 2026, vilket innebär en totalsumma på 284 miljarder kronor, justerat för 2024 års priser. Under…

Hudiksvall och Bollnäs kommun implementerar digitalt system för underhåll

Publicerad december 16, 2025

Två kommuner i Hälsingland tar nu ett viktigt steg i sin digitalisering. Hudiksvalls och Bollnäs kommun har valt Workify som nytt supportsystem för väg- och parkunderhåll, med särskild fokus på…

Olycksdrabbade vägsträckor under jul- och nyårshelgen

Publicerad december 16, 2025

Jul- och nyårshelgen är en av de mest trafiktäta perioderna på året. Under några veckor ökar trafikflödet och antalet långväga resor när människor besöker släkt och vänner. En analys från…

Framtidens företag: AI som kärnteknologi för verksamhetsutveckling

Publicerad december 16, 2025

När AI övergår från att vara enbart ett experiment till en fullständig implementering, måste företag anpassa sina IT-strukturer, ledningsmodeller och interna kulturer för att maximera AI-investeringarnas avkastning.– Det verkliga problemet…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.