X
Nordic region's business magazine • oktober 11, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Utmaningar för en hållbar transportsektor i Norden

Publicerad oktober 11, 2025

vita lastbilar vid väg

I samarbete med 2030-sekretariatet i Sverige och Rådet för Grønn Omstillning i Danmark har Grønt Landtransportprogram (GLP) presenterat en rapport som belyser sex betydande hinder för en grön omställning av tungtransportsektorn i Norden.


Denna rapport utgör en del av ReduCT, ett förprojekt som syftar till att bana väg för ett huvudprojekt inom EU:s interregionala samarbete i ÖKS-regionen. Förprojektet får stöd av EU:s Interreg ÖKS-program.


De sex identifierade hindren är följande: hög merkostnad för el-lastbilar, bristande laddinfrastruktur för tunga fordon, för lång laddningstid, otillräcklig dimensionering av laddstationer, osäkerhet från myndigheter samt låg betalningsvilja för gröna alternativ.


Ingelin Noresjø, daglig ledare för GLP, uttrycker att detta representerar en viktig utveckling för den gröna omställningen i Norge, Sverige och Danmark.

”Dette er en milepæl for både GLP og Norge og viser at det er mulig å samarbeide på tvers av landegrenser,” säger hon.


Mattias Goldmann, verkställande direktör för 2030-sekretariatet, framhäver att Sverige behöver öka takten i sin omställning och att rapporten kan bidra till detta.

”Som svensk är det förstås tråkigt att konstatera att Sverige ur många aspekter har sämre förutsättningar för omställningen av tunga godstransporter på väg än våra grannländer,” säger han.


Han fortsätter med att påpeka bristen på styrande vägavgifter och den höga beskattningen av laddning.

”Här visar ReduCT på stor och viktig potential för samordnade och förbättrade villkor för omställningen,” menar han.


Christian Rohmann, projektledare vid Rådet for Grønn Omstilling, betonar vikten av att nyttja befintlig kunskap om elektrifiering i Skandinavien.

”Skandinavien er et af de mest elektrificerede områder i verden indenfor vejtransport og kan måle sig med hvad der sker i Kina,” säger han.


Rohmann framhäver också vikten av samarbete mellan aktörer för att uppnå gemensamma klimatmål.

”Sammen kan vi løfte regionen og nå betydelige klimamål,” säger han.

Mest lästa
  1. Framsteg inom digital infrastruktur för onlinecasinon

  2. Investeringar i svensk infrastruktur fram till 2028

  3. Hudiksvall och Bollnäs kommun implementerar digitalt system för underhåll

my code
Fler intressanta artiklar

Olycksdrabbade vägsträckor under jul- och nyårshelgen

Publicerad december 16, 2025

Jul- och nyårshelgen är en av de mest trafiktäta perioderna på året. Under några veckor ökar trafikflödet och antalet långväga resor när människor besöker släkt och vänner. En analys från…

Framtidens företag: AI som kärnteknologi för verksamhetsutveckling

Publicerad december 16, 2025

När AI övergår från att vara enbart ett experiment till en fullständig implementering, måste företag anpassa sina IT-strukturer, ledningsmodeller och interna kulturer för att maximera AI-investeringarnas avkastning.– Det verkliga problemet…

Element Logic introducerar innovativa funktioner för effektivisering av lagerhantering

Publicerad december 16, 2025

Element Logic, en ledande aktör och den första AutoStore-partnern globalt, har nyligen lanserat nya moduler inom sin plattform eLogiq: Port Planning och Stock Management. Dessa funktioner gör det möjligt för…

AI:s framtid i Sverige: En insikt från Tobias Helmer

Publicerad december 16, 2025

AI-utvecklingen förväntas accelerera under 2026, enligt en trendanalys av Tobias Helmer, marknadschef på Dell Technologies i Sverige. Han framhäver att hastighet är en ny konkurrensfördel. I analysen framgår att skräddarsydda…

Investering i framtiden: Trafikverket lanserar nya underhållståg

Publicerad december 16, 2025

Trafikverket fortsätter att förnya järnvägsunderhållet med en stor investering i tre nya underhållståg, samt möjlighet att tilläggsbeställa två ytterligare. Denna insats syftar till att förbättra både arbetsmiljö och säkerhet. Den…

Strategiskt förvärv av MOBA Sweden av Novatron för framtida maskinkontroll

Publicerad december 16, 2025

Novatron OY har genomfört förvärvet av MOBA Sweden AB, vilket gör att företaget nu ingår i Novatron-koncernen under namnet Novatron Sweden AB. Detta förvärv representerar en betydelsefull satsning på den…

Strukturerade processer säkerställer framtiden för Stål- och Brandteknik

Publicerad december 15, 2025

När ett familjeföretag genomgår generationsskiften ställs både kulturella och praktiska aspekter på prov. För Stål & Brandteknik AB, som har specialiserat sig på passivt brandskydd i över tre decennier, har…

Strategiskt partnerskap för utveckling av hamninfrastruktur i Norden

Publicerad december 15, 2025

Moffatt & Nichol har inlett ett betydelsefullt samarbete med Norconsult för att stödja utvecklingen av hamnar relaterade till vindkraftsprojekt i Norden.Detta partnerskap syftar till att erbjuda helhetslösningar för hamnar, vilket…

Utbyggnad av järnväg ökar kapaciteten för gods

Publicerad december 15, 2025

Luleå Hamn har nyligen avslutat den första etappen av en omfattande infrastrukturförbättring, vilket kommer att öka trafik- och godsvolymerna.”Vi möter kundernas behov av flexibla och hållbara transporter,” säger hon.I maj…

GhostFrame – en ny och svårupptäckbar phishing-taktik

Publicerad december 15, 2025

Barracuda utfärdar en varning om en ny och svårupptäckbar phishing-lösning, kallad GhostFrame. Denna tjänst, som har funnits sedan september 2025, kopplas redan till över en miljon attacker. Genom att använda…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.