Umeå hamns utveckling och tillväxt av godsflöden
Publicerad september 11, 2025
Publicerad september 11, 2025
Trots en nedgång på drygt fyra procent i antalet fartygsanlöp i svenska hamnar under andra kvartalet 2025, har Umeå hamn visat stabilitet och ökat sina godsvolymer med fem procent. – Umeå hamn har ett strategiskt läge, både geografiskt och i förhållande till närliggande industrier. Att vi ökar våra volymer visar vilken stark funktion hamnen har för att hålla igång regionens varuflöden, säger hon.
De mest betydande volymgrupperna från Umeå hamn inkluderar skogsprodukter som exporteras globalt. Skogsindustrin bidrog avsevärt till den femprocentiga volymökningen under kvartalet. Även hanteringen av andra typer av gods har spelat en viktig roll. Under våren hanterades exempelvis 14 kompletta vindkraftverk, där komponenter mätte upp till 90 meter, för mellanlagring och vidare transport.
Hamnen genomgår för närvarande en omfattande om- och utbyggnad för att möta de ökande godsflödena och stödja sjöfartens omställning.
– Umeå hamn byggs om för att ytterligare förbättra möjligheterna att skeppa via Umeå och stärka Umeås roll som regionens transportnav. Alla inblandade delar samma målbild, säger han.
Parallellt med ombyggnationen görs viktiga framsteg för hållbara transporter. Wasaline, som trafikerar den flytande E12:an mellan Umeå och Vasa, erbjuder sedan 1 augusti fossilfria transporter. Den internationella Gröna Sjöfartskorridoren mellan Umeå och Vasa är därmed i drift.
Vidare arbetar Kvarken Ports tillsammans med Rise och flera aktörer från näringslivet för att mäta CO2-utsläpp och minska dem i hamnen, vilket bidrar till att förlänga den Gröna Sjöfartskorridoren, säger hon.
Dessa satsningar stärker regionens långsiktiga konkurrenskraft och kompletterar hamnens utbyggnad för framtidens flöden.