Tillståndsprocessen för drönare hotar innovation och verksamhet
Publicerad december 6, 2025
Publicerad december 6, 2025

Sveriges drönarindustri står inför allvarliga utmaningar på grund av fördröjda tillstånd från Transportstyrelsen. Företag uttrycker oro över att de kan tvingas avbryta sina projekt, flytta verksamheten utomlands eller i värsta fall lägga ner sin verksamhet. Detta kan få negativa effekter på klimatomställning, infrastruktur, forskning och civilt försvar i Sverige.
Enligt rapporter har handläggningstiderna för operativt tillstånd blivit så långa att de hotar både företagens framtid och utvecklingen av samhällsviktiga tjänster. Transportstyrelsen meddelar att det nu tar upp till sju månader innan ett ärende tilldelas en handläggare, vilket skapar stor osäkerhet för bolag som behöver agera lagligt och planera sina projekt.
– Den nuvarande situationen är ohållbar. När myndighetsprocessen står stilla i månader och ibland år riskerar vi att tappa både innovationskraft och viktiga tjänster som samhället är beroende av. Det handlar om företag som vill investera, växa och bidra, men som istället fastnar i en tillståndsprocess utan tidsramar, säger hon.
Flera företag, inklusive Nordluft och Sweco, vittnar om fördröjningar där de har väntat upp till 20 månader på tillstånd. Nordluft, vars teknik kan minska kostnader och utsläpp inom skogsbruket, har drabbats hårt av detta. Airpelago har också rapporterat om betydande ekonomiska förluster på grund av långsamma handläggningstider.
– Det här är företag vars tjänster kan effektivisera och utveckla arbetet inom en rad olika branscher. De möjliggör alltifrån transporter av hjärtstartare till effektiv planering av infrastruktur – viktiga delar i svenskt totalförsvar. Men de kommer aldrig upp i luften på grund av att Transportstyrelsen inte följer sitt uppdrag, fortsätter hon.
Kostnaderna för att öka resurserna till Transportstyrelsen för att handlägga ärenden kan jämföras med den potentiella kostnaden av en drönarindustri som står stilla. Det påpekas att regeringen investerar tolv miljarder i det civila försvaret, där drönarteknik spelar en central roll.
– Men en stor del riskerar att kastas i sjön om inte innovationer kan omsättas i praktiken, och det är inte mycket som behövs. 20 miljoner till Transportstyrelsen för att hantera tillstånd för obemannad luftfart hade gjort underverk, avslutar hon.