X
Nordic region's business magazine • oktober 15, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Testföraren som formade IVECO:s framtid

Publicerad oktober 15, 2025

vita lastbilar vid väg

När IVECO firar sitt 50-årsjubileum som en ledande aktör inom lastbilsbranschen, är fokus inte enbart på fordonen, utan även på personerna bakom dem. En nyckelfigur är Bruno Hauer, som mellan 1986 och 2003 verkade som testförare för Sverige, Finland och Norge.


Bruno Hauer bytte 1986 ut sin tjänst hos Scania mot en position på IVECO i Göteborg. Initialt började han som serviceinspektör, men snart övergick han till att ansvara för press- och testkörningar.


”Jag började på IVECO som serviceinspektör och ansvarade parallellt för testkörningen, men när verksamheten flyttades till Köpenhamn 1990 blev det testkörning på heltid. Det var det bästa jobbet i mitt liv – lärorikt, roligt, men också hårt. Jag började vid sex på morgonen och körde tills jobbet var klart, men jag fick se hela världen från förarhytten,” säger han.


I slutet av 80-talet introducerade IVECO Turbostar, ett fordon som utmärkte sig med sin hållbara drivlina. ”Turbostaren var robust och hade en starkare drivlina än många andra modeller på marknaden. Vi vann flera oberoende tester, så att få visa upp Turbostaren var en stolthet – den satte IVECO på kartan i Norden,” berättar han.


Testkörningarna bjöd på mer än bara tekniska data; de var också fyllda med minnen. Bruno minns särskilt en vinterresa i Finland där en engelsk journalist körde en IVECO EuroStar ner i ett dike. ”Vi hade informerat och varnat alla för de höga och hårda snökanterna som bildas på finska vintervägar. Plötsligt satt vi fast i diket. Det tog hela dagen. Det var inte lastbilens fel, men det blev en historia som alla minns,” säger han och skrattar.


Bruno betonar att testkörningarna spelade en avgörande roll för fordonsutvecklingen. ”Vi påpekade allt från tunna lager färg i motorrummet till backspeglar som orsakade skador vid transport. Det togs på allvar, och det gjorde att man kände sig uppskattad. Vi var inte bara testförare, vi var en del av utvecklingen,” uttrycker han.


Efter 17 år på IVECO gick Bruno vidare, men de många minnena från hans tid kvarstår. ”Jag har bland annat fått uppleva dramatisk körning i ett marmorbrott i Italien, utmanande sanddynor i Tunisien och byggandet av Honningsvågtunneln i Norge. Att ha fått se världen från hytten, dela med mig av min kunskap och expertis till branschfolk och bidra till att göra fordonen bättre – det är något jag är väldigt stolt över,” avslutar han.

Mest lästa
  1. Framsteg inom digital infrastruktur för onlinecasinon

  2. Investeringar i svensk infrastruktur fram till 2028

  3. Hudiksvall och Bollnäs kommun implementerar digitalt system för underhåll

my code
Fler intressanta artiklar

Olycksdrabbade vägsträckor under jul- och nyårshelgen

Publicerad december 16, 2025

Jul- och nyårshelgen är en av de mest trafiktäta perioderna på året. Under några veckor ökar trafikflödet och antalet långväga resor när människor besöker släkt och vänner. En analys från…

Framtidens företag: AI som kärnteknologi för verksamhetsutveckling

Publicerad december 16, 2025

När AI övergår från att vara enbart ett experiment till en fullständig implementering, måste företag anpassa sina IT-strukturer, ledningsmodeller och interna kulturer för att maximera AI-investeringarnas avkastning.– Det verkliga problemet…

Element Logic introducerar innovativa funktioner för effektivisering av lagerhantering

Publicerad december 16, 2025

Element Logic, en ledande aktör och den första AutoStore-partnern globalt, har nyligen lanserat nya moduler inom sin plattform eLogiq: Port Planning och Stock Management. Dessa funktioner gör det möjligt för…

AI:s framtid i Sverige: En insikt från Tobias Helmer

Publicerad december 16, 2025

AI-utvecklingen förväntas accelerera under 2026, enligt en trendanalys av Tobias Helmer, marknadschef på Dell Technologies i Sverige. Han framhäver att hastighet är en ny konkurrensfördel. I analysen framgår att skräddarsydda…

Investering i framtiden: Trafikverket lanserar nya underhållståg

Publicerad december 16, 2025

Trafikverket fortsätter att förnya järnvägsunderhållet med en stor investering i tre nya underhållståg, samt möjlighet att tilläggsbeställa två ytterligare. Denna insats syftar till att förbättra både arbetsmiljö och säkerhet. Den…

Strategiskt förvärv av MOBA Sweden av Novatron för framtida maskinkontroll

Publicerad december 16, 2025

Novatron OY har genomfört förvärvet av MOBA Sweden AB, vilket gör att företaget nu ingår i Novatron-koncernen under namnet Novatron Sweden AB. Detta förvärv representerar en betydelsefull satsning på den…

Strukturerade processer säkerställer framtiden för Stål- och Brandteknik

Publicerad december 15, 2025

När ett familjeföretag genomgår generationsskiften ställs både kulturella och praktiska aspekter på prov. För Stål & Brandteknik AB, som har specialiserat sig på passivt brandskydd i över tre decennier, har…

Strategiskt partnerskap för utveckling av hamninfrastruktur i Norden

Publicerad december 15, 2025

Moffatt & Nichol har inlett ett betydelsefullt samarbete med Norconsult för att stödja utvecklingen av hamnar relaterade till vindkraftsprojekt i Norden.Detta partnerskap syftar till att erbjuda helhetslösningar för hamnar, vilket…

Utbyggnad av järnväg ökar kapaciteten för gods

Publicerad december 15, 2025

Luleå Hamn har nyligen avslutat den första etappen av en omfattande infrastrukturförbättring, vilket kommer att öka trafik- och godsvolymerna.”Vi möter kundernas behov av flexibla och hållbara transporter,” säger hon.I maj…

GhostFrame – en ny och svårupptäckbar phishing-taktik

Publicerad december 15, 2025

Barracuda utfärdar en varning om en ny och svårupptäckbar phishing-lösning, kallad GhostFrame. Denna tjänst, som har funnits sedan september 2025, kopplas redan till över en miljon attacker. Genom att använda…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.