Testföraren som formade IVECO:s framtid
Publicerad oktober 15, 2025
Publicerad oktober 15, 2025

När IVECO firar sitt 50-årsjubileum som en ledande aktör inom lastbilsbranschen, är fokus inte enbart på fordonen, utan även på personerna bakom dem. En nyckelfigur är Bruno Hauer, som mellan 1986 och 2003 verkade som testförare för Sverige, Finland och Norge.
Bruno Hauer bytte 1986 ut sin tjänst hos Scania mot en position på IVECO i Göteborg. Initialt började han som serviceinspektör, men snart övergick han till att ansvara för press- och testkörningar.
”Jag började på IVECO som serviceinspektör och ansvarade parallellt för testkörningen, men när verksamheten flyttades till Köpenhamn 1990 blev det testkörning på heltid. Det var det bästa jobbet i mitt liv – lärorikt, roligt, men också hårt. Jag började vid sex på morgonen och körde tills jobbet var klart, men jag fick se hela världen från förarhytten,” säger han.
I slutet av 80-talet introducerade IVECO Turbostar, ett fordon som utmärkte sig med sin hållbara drivlina. ”Turbostaren var robust och hade en starkare drivlina än många andra modeller på marknaden. Vi vann flera oberoende tester, så att få visa upp Turbostaren var en stolthet – den satte IVECO på kartan i Norden,” berättar han.
Testkörningarna bjöd på mer än bara tekniska data; de var också fyllda med minnen. Bruno minns särskilt en vinterresa i Finland där en engelsk journalist körde en IVECO EuroStar ner i ett dike. ”Vi hade informerat och varnat alla för de höga och hårda snökanterna som bildas på finska vintervägar. Plötsligt satt vi fast i diket. Det tog hela dagen. Det var inte lastbilens fel, men det blev en historia som alla minns,” säger han och skrattar.
Bruno betonar att testkörningarna spelade en avgörande roll för fordonsutvecklingen. ”Vi påpekade allt från tunna lager färg i motorrummet till backspeglar som orsakade skador vid transport. Det togs på allvar, och det gjorde att man kände sig uppskattad. Vi var inte bara testförare, vi var en del av utvecklingen,” uttrycker han.
Efter 17 år på IVECO gick Bruno vidare, men de många minnena från hans tid kvarstår. ”Jag har bland annat fått uppleva dramatisk körning i ett marmorbrott i Italien, utmanande sanddynor i Tunisien och byggandet av Honningsvågtunneln i Norge. Att ha fått se världen från hytten, dela med mig av min kunskap och expertis till branschfolk och bidra till att göra fordonen bättre – det är något jag är väldigt stolt över,” avslutar han.