Sydostlänken: En kritisk infrastruktur för framtiden
Publicerad december 6, 2025
Publicerad december 6, 2025

Det är avgörande att regeringen sätter Sydostlänken högst på agendan som en strategisk investering. Södra stambanan är överbelastad, och med dagens säkerhetspolitiska situation kan Sverige inte fortsätta att förlita sig på en enda transportväg genom Malmö. Vi har ett behov av en alternativ korridor till kontinenten, som delvis redan existerar genom Sydostlänken, i kombination med en renoverad järnväg mellan Ystad och Kristianstad samt en förbättrad riksväg 19.
En debattartikel i Dagens Industri understryker vikten av detta:
”Att EU satsar miljarder på sina TEN-T-korridorer borde få Sveriges beslutsfattare att reagera.”, säger hon.
Det är längs Östersjökorridoren och den Adriatiska korridoren som Europas handels-, trupp- och logistikflöden förväntas öka. Genom att använda hamnen i Ystad som nav kan Sverige få tillgång till dessa stora projekt och samtidigt avlasta det överbelastade Malmö, och därmed minska sårbarheten i regionen.
Tyvärr syns denna möjlighet inte i den nationella infrastrukturplanen, vilket är en betydande brist, enligt artikeln.
”Med hamnen i Ystad som nav kan Sverige få en direktlänk till dessa megaprojekt – och samtidigt avlasta getingmidjan i Malmö.”, påpekar hon.