Sverige tar ett steg mot elektrifiering av tunga transporter
Publicerad oktober 21, 2025
Publicerad oktober 21, 2025

Tre nya megawattladdare, benämnda MCS-laddare, har installerats på strategiska platser i Sverige för att elektrifiera långväga lastbilstransporter. E-Charge-projektet, där OKQ8 deltar aktivt, testar nu laddteknik i praktiken. Detta projekt är avgörande för att påskynda övergången till elektriska transporter.
Laddarna finns i Järna, Vädermotet (Göteborg) och Ödeshög, vilket är viktiga knutpunkter för logistik. Med dessa laddare kan lastbilar fyllas med tillräckligt med energi under förarnas raster för att möjliggöra fortsatta transporter i upp till 4,5 timmar utan att kompromissa med effektivitet eller kostnader.
– Vi på OKQ8 vill ligga i framkant när det gäller att skapa hållbara lösningar för tung trafik. Med de nya megawattladdarna tar vi ett avgörande steg för att visa att långväga elektrifierade transporter inte bara är möjliga – utan också effektiva och stärker konkurrenskraften för våra kunder, säger hon.
Den nya laddinfrastrukturen är resultatet av ett omfattande samarbete mellan aktörer inom E-Charge-projektet. Syftet är att etablera en solid laddinfrastruktur för att stödja elektrifieringen av tunga transporter i Sverige.
Laddaren vid OKQ8 Ödeshög levereras av ABB E-mobility, och de första testerna sker med eldrivna lastbilar från Scania och Volvo i verklig trafik.
Fakta om MCS-tekniken: MCS (Megawatt Charging System) är en ny standard för snabbladdning med betydligt högre laddeffekter än CCS-standarden. Första tester når upp till 1 megawatt, men tekniken kan i framtiden möjliggöra laddning på upp till 3,75 megawatt.
Fakta om E-Charge: E-Charge förenar logistikatkörer, fordonstillverkare och akademiska institutioner för att påskynda elektrifieringen av tunga lastbilstransporter genom systemdemonstrationer. Projektet står under finansiering från FFI – Fordonsstrategisk Forskning och Innovation.