Sverige planerar ny isbrytare med hjälp av sydkoreanskt varv
Publicerad november 6, 2025
Publicerad november 6, 2025

Den planerade isbrytaren för Sverige kan komma att konstrueras av det största varvet i Sydkorea. Leveransen av det nya fartyget förväntas ske i slutet av 2028, med en budget på ungefär 350 miljoner USD.
HD Hyundai Heavy Industries i Sydkorea har vunnit upphandlingen från Sjöfartsverket för den första isbrytaren av nästa generation. Dock har beslutet om tilldelning överklagats och är nu föremål för rättslig prövning.
— Vi fick in fyra anbud där Hyundai Heavy Industries la det bästa av dem. Nu överprövas vårt tilldelningsbeslut och vi väntar på att domstolen ska meddela om vi kan gå vidare eller inte. För oss är det viktigt att påbörja förnyandet av vår isbrytarflotta, säger hon.
Övriga anbud kom från Norge och två från Finland, och utvärdering av dessa gjordes baserat på flera förutbestämda kriterier, där priset var en av de mest avgörande faktorerna.
Utan Sjöfartsverkets isbrytare skulle flera hamnar i norr behöva stänga i upp till 130 dagar varje år. Nya isbrytare är avgörande för den svenska industrins funktion och beredskap. Sjöfartsverket har i dagsläget sex statsisbrytare, varav fem byggdes under 1970- och 1980-talen, vilket medför höga underhållskostnader.
— Hela vår isbrytarflotta är behov av förnyelse. Detta är ett första steg och steg två ligger nu i nationell plan med budget för ytterligare isbrytare, avslutar hon.
Sjöfartsverket ansvarar för att svenska hamnar kan vara öppna året runt genom att bryta is till havs och assistera fartyg som har problem. Verket äger sex isbrytare: Ale, Atle, Frej, Ymer, Oden och Idun, samt två arbetsfartyg som också kan bryta is.