Stockholm investerar för att främja hållbara transportalternativ
Publicerad oktober 8, 2025
Publicerad oktober 8, 2025

Stockholm strävar efter att snabbt minska biltrafiken och investerar nu över en halv miljard kronor för att underlätta promenader, cykling och kollektivtrafik.
Under det senaste decenniet har cyklingen i staden ökat med 35 procent, och bilinnehavet är det lägsta på 25 år. Trots detta står trafiken för cirka hälften av stadens klimatutsläpp. Det rödgröna styret avser att påskynda minskningen av biltrafik genom att öronmärka 535 miljoner kronor i budgeten för 2026.
”I grunden handlar det om vilken stad vi vill ha. Det verkar på allvar finnas politiker som drömmer om ett Stockholm som badar i asfalt och avgaser. Jag vill ha en stad där bilvägar blir gågator och p-platser blir mikroparker och uteserveringar,” säger en talesperson.
För fotgängare och cyklister planeras nya, bredare gång- och cykelstråk, medan bilisterna får mindre utrymme på gatorna. Dessutom kommer fler parkeringsplatser att tas bort för att ge plats åt effektivare transportmedel.
”Idag motsvarar Stockholms gatuparkeringar fem gånger hela Gamla stans yta. Det är egentligen ett sanslöst sätt att planera en stad. Vi behöver skifta fokus till de trafikslag som förflyttar många fler invånare på mycket mindre yta,” fortsätter en talesperson.
Den senaste tiden har mittenkoalitionen i Region Stockholm infört billigare SL-biljetter för studenter och rabatter för vårdanställda. I kontrast till detta inför Stockholms stad en nolltolerans mot rödljus för viktiga buss- och spårvagnslinjer, vilket kan leda till längre väntetider för biltrafiken.
”Vi vill göra vad vi kan för att korta restiderna i kollektivtrafiken. Därför kommer vi att programmera om våra trafiksignaler så att stombussar och spårvagnar alltid får grönt,” menar en talesperson.
Stockholm utforskar även nya strategier för att minska biltrafiken. Städer som Gent, Birmingham, Bryssel och Leuven har implementerat cirkulationsplaner där bilister får köra in i vissa zoner men inte emellan.
”Det är ett effektivt sätt att minska genomfartstrafiken och förbättra stadsmiljön. Vi tittar på hur en sådan lösning skulle kunna se ut i Stockholm,” avslutar en talesperson.