Stena Line fortsätter att utveckla Gdynia–Karlskrona-linjen
Publicerad september 9, 2025
Publicerad september 9, 2025
Stena Line har återfått förtroendet att driva färjelinjen mellan Gdynia i Polen och Karlskrona. Gdynias hamnmyndighet har framgångsrikt avslutat upphandlingen av operatörer för den offentliga färjeterminalen, där Stena Line blev den utvalda aktören.
Det nya avtalet innebär att bolaget kan fortsätta sin verksamhet vid terminalen under kommande år.
– Beslutet garanterar att vi kan driva vidare en av Östersjöns viktigaste färjelinjer, säger hon.
Hon betonar att linjen har både strategisk betydelse och status som en Motorway of the Sea inom EU:s transportnätverk.
– Det här är ett kvitto på vårt och Gdynias hamns gemensamma engagemang för långsiktig utveckling, säger hon.
Det nya avtalet, som sträcker sig från 2026 till 2032, ger möjlighet till flera moderniseringar. Stena Line planerar att införa dygnet-runt-hantering av gods, automatiserade system för drop & collect samt hybrid-elektrifiering av sjöfarten.
Tillsammans med partners i Gdynia och Karlskrona vill företaget förstärka linjens roll som en betydelsefull förbindelse mellan Skandinavien och Centraleuropa.
– Vi strävar efter att våra satsningar ska ligga i linje med EU:s klimatmål, säger hon.
Niclas Mårtensson, Stena Lines koncernchef, lyfter fram att deras långsiktiga närvaro i Gdynia är avgörande.
– Vår fortsatta verksamhet här innebär att vi kan vidareutveckla terminalen till en modern och miljövänlig logistikhubb, säger han.
Han beskriver detta som ett bevis på deras åtagande att investera i innovation, hållbarhet och tillförlitliga tjänster för både passagerare och fraktkunder.
Stena Line har trafikerat sträckan Gdynia–Karlskrona i över 30 år. Under denna tid har mer än 12 miljoner passagerare och 2,5 miljoner fraktenheter rest med företagets fartyg.
I dag trafikerar tre fartyg linjen, varav två är moderna E-Flexer-färjor på 240 meter. Sedan juni 2022 bedrivs verksamheten vid den offentliga färjeterminalen i Gdynia, vilket nu blir rederiets bas i Polen också för framtiden.