X
Nordic region's business magazine • december 5, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Skandiaporten: En stor satsning på Göteborgs hamn för framtidens sjötransport

Publicerad december 5, 2025

Europeiska investeringsbanken (EIB) kommer att finansiera utbyggnaden av Göteborgs hamn med 850 miljoner kronor. Denna investering syftar till att fördjupa farleden och stärka kajerna för att möjliggöra att världens största containerfartyg kan anlöpa hamnen fullastade. Det är ett viktigt steg för att främja svensk export och förbättra transportkedjor i Europa.


Skandiaporten, som är del av detta omfattande infrastrukturprojekt, kommer att genomföras i samarbete med Trafikverket, Sjöfartsverket och Göteborgs Hamn AB. Göteborgs hamn, som är Nordens största, hanterar nästan en tredjedel av Sveriges utrikeshandel, vilket motsvarar 39 miljoner ton gods årligen.


Kapaciteten i hamnen begränsas idag av att farled och hamnbassäng är för grunda för de största fartygen. Genom att fördjupa farleden med fyra meter och förstärka cirka 700 meter kaj kommer kapaciteten att öka markant. Projektet inkluderar muddring, ny kranbana, och uppgraderad sjösäkerhetsutrustning, med byggstart planerad till augusti 2026.


”Göteborgs hamn är avgörande för att hålla Sverige sammanlänkat med den globala handeln. Genom att finansiera Skandiaporten stärker vi Europas transportförbindelser, minskar utsläppen och gör internationell sjöfart mer effektiv,” säger hon.


Genom att öka kapaciteten i Göteborgs hamn minskar behovet av att styra om gods till andra hamnar, vilket reducerar vägtransporter och trängsel. Detta bidrar också till en mer hållbar transportkedja.


”Skandiaporten är ett oerhört angeläget projekt, helt nödvändigt för att både upprätthålla och utveckla svensk handel med omvärlden,” säger han. Denna satsning är inte bara en framtidssäkring utan ökar omedelbart hamnens kapacitet och stärker svensk industri.


Projektet är också en del av EU:s TEN-T-nätverk som syftar till att skapa effektiva och hållbara transportflöden i hela Europa. Göteborgs hamn ingår i det centrala transportnätverket och spelar en vital roll i detta sammanhang.

Mest lästa
  1. Utmaningar för fordonsindustrin: Behovet av kompetens inom elbilsreparationer

  2. Fem karriärvägar för framtiden inom IT och infrastruktur

  3. Göteborgs strategi för att stärka bilindustrins kompetens

my code
Fler intressanta artiklar

WithSecure erkänd som visionär inom cybersäkerhet av Gartner

Publicerad december 14, 2025

Inuit har offentliggjort att WithSecure, en av deras strategiska leverantörer inom cybersäkerhet, har utsetts till visionär i den första utgåvan av Gartner Magic Quadrant för Exposure Assessment Platforms (EAP). Denna…

Ford och Renault inleder banbrytande samarbete för elfordon

Publicerad december 14, 2025

Ford och Renault Group har idag annonserat ett betydelsefullt strategiskt partnerskap, avsett att bredda Fords utbud av elbilar för kunder i Europa. Detta initiativ syftar till att stärka konkurrenskraften för…

Betydelsen av digital infrastruktur för onlinecasinons framväxt

Publicerad december 14, 2025

Den digitala infrastrukturen är avgörande för utvecklingen av onlinecasinon. Med teknologiska framsteg har spelmiljöerna blivit mer användarvänliga och trygga. Dessa innovationer formar framtiden för spelbranschen.Digital infrastruktur har lett till betydande…

Revolutionerande AI-lösningar för hållbar bilproduktion

Publicerad december 14, 2025

Bilindustrin står inför allt större krav på hållbarhet och kvalitet, medan osäkerheten kring materialflöden och leveranskedjor ökar. Ny forskning vid BTH visar att artificiell intelligens kan stärka produktionen utan att…

Farliga släckta bakljus i trafiken

Publicerad december 14, 2025

Under en lång tid kommer släckta bakljus att förekomma i trafiken. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger en representant från Riksförbundet M Sverige.Från 2024…

Maskinia stärker sin service i Göteborg genom samarbete med Steens T&E

Publicerad december 14, 2025

Maskinia utvidgar sin eftermarknad i Göteborgsregionen genom att åter auktorisera Steens T&E som serviceverkstad för sina varumärken Develon, Case och Bergmann. Detta samarbete ger Maskinias kunder lokalt stöd, kortare ledtider…

Utvecklingen av säkra rastplatser i Norden fortsätter

Publicerad december 14, 2025

Drivers First fortsätter sin expansion av moderna och säkra rastplatser för tung trafik i Norden. Företaget har nyligen öppnat en ny säkerhetsparkering i Eskilstuna Logistikpark, som erbjuder totalt 60 parkeringsplatser.…

Ökat fokus på järnvägsunderhåll för att förbättra kapaciteten

Publicerad december 13, 2025

Under det kommande året kommer den svenska järnvägen att ta emot fler tåg och genomgå omfattande banarbeten. Från och med den 14 december träder nästa års tidtabeller i kraft, med…

XPENGs framgång i innovationskategori vid Grand Prix Auto Moto 2025

Publicerad december 13, 2025

XPENG har med stolthet meddelat sin seger i innovationskategorin vid Grand Prix Auto Moto 2025. Detta erkännande inom bilsektorn hyllar årligen de varumärken och teknologier som påverkar framtidens mobilitet.Denna utmärkelse…

Transportinfrastrukturens framtid: Sju regioners svar på regeringens förslag

Publicerad december 13, 2025

Trafikverket har presenterat sin nationella plan för transportinfrastrukturen för perioden 2026-2037, vilket kommer att ligga till grund för regeringens beslut om framtida investeringar i spår, vägar och farleder. Mälardalsrådet, som…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.