Sjöfartsverket offentliggör nya avgifter för lots och farleder 2026
Publicerad november 14, 2025
Publicerad november 14, 2025

Sjöfartsverket har nu meddelat sina slutgiltiga beslut angående avgifter för lots och farleder, som träder i kraft den 1 januari 2026. Svensk Sjöfart uttrycker sitt stöd för att Sjöfartsverket har reviderat de föreslagna sänkningarna av rabatter för de mest miljövänliga fartygen. Trots detta kvarstår kritiken mot de kraftiga avgiftshöjningarna och det sena beskedet som ger osäkerhet i branschen.
Farledsavgifterna kommer att öka med 3,65 procent, vilket är 0,10 procent lägre än vad som tidigare föreslagits. Av denna ökning motsvarar 1,1 procent en justering enligt KPI-KS och 2,55 procent är till för att kompensera för miljöincitament.
De föreslagna förändringarna av rabatterna har justerats, där rabatten för fartyg i CSI klass A sänks från 90 procent till 80 procent, medan rabatten för klass B sänks från 70 procent till 55 procent. Detta innebär att förändringen är mindre negativ än vad Sjöfartsverket tidigare aviserat, som föreslog sänkningar till 65 procent för klass A och 40 procent för klass B.
– Vi kan glädjas åt att Sjöfartsverket har lyssnat på vårt och andra remissinstansers synpunkter och kritik mot de föreslagna försämringarna av rabattsatserna för de mest miljöeffektiva fartygen. Att så kraftigt sänka rabattsatserna och miljöincitamenten för fartyg och rederier som gjort stora investeringar för att minska fartygens miljö- och klimatpåverkan skulle få direkt motsatt effekt mot vad miljökompensationen syftar till, säger hon.
Angående lotsavgifterna höjs dessa med 10 procent, vilket är i linje med det remitterade förslaget. Höjningen fördelas mellan startavgiften och den rörliga lotsningsavgiften, vilket innebär en 15-procentig ökning av startavgifterna och en 5-procentig ökning av de rörliga avgifterna.
– Att Sjöfartsverket fortsatt tvingas höja sina avgifter så kraftigt beror på Sjöfartsverkets bristfälliga finansieringsmodell. Detta leder till att myndighetens ökade kostnader finansieras genom ständigt höjda avgifter. Trots att regeringen har tillfört 159,5 miljoner i budgetpropositionen för 2026 för att stärka Sjöfartsverkets långsiktiga ekonomi, verkar detta inte ha påverkat behovet av avgiftshöjningar, vilket är olyckligt.
Vi hade också gärna sett att Sjöfartsverket kommunicerade sitt beslut om avgifter för 2026 betydligt tidigare, då dessa träder i kraft om mindre än två månader. Detta skapar svårigheter för transportköpare och rederier som är i behov av stabilitet och förutsägbarhet i sin planering, avslutar hon.