SJ stärker sin ledning med nya direktörer för kommunikation och hållbarhet
Publicerad augusti 21, 2025
Publicerad augusti 21, 2025
SJ har nyligen rekryterat Fredrik Henriksson som sin nya kommunikationsdirektör. Samtidigt inrättas en ny enhet för hållbarhet, ledd av Claes Lindholtz, som kommer att fokusera på företagets hållbarhetsinitiativ.
Kommunikation är avgörande för att SJ ska kunna lyckas. Som ett av Sveriges mest synliga varumärken är det viktigt att ständigt vårda förtroendet hos resenärer, anställda och beslutsfattare. Kommunikationsdirektörens roll är central för att hantera kriser och driva dialog om hållbart resande.
– Vi är mycket glada att Fredrik ansluter till SJ som kommunikationsdirektör. Hans erfarenhet av att leda kommunikation i komplexa och föränderliga miljöer blir en stor styrka i vårt fortsatta arbete med att utveckla SJs varumärke och relationen till våra kunder och intressenter, säger en chef.
Henriksson har över 20 års erfarenhet av strategisk kommunikation och varumärkesutveckling, med tidigare ledande roller i företag som Husqvarna Group och SAS.
– Jag är både glad och stolt att få vara med på SJs fortsatta resa. Att arbeta med ett av Sveriges starkaste varumärken. Jag ser nu fram emot att stärka kundernas förtroende och positionera SJ framåt, säger han.
Den nya hållbarhetsenheten får ansvar för att driva SJs hållbarhetsarbete, med fokus på att uppnå netto noll och stärka företagsprofilen genom strategiska partnerskap.
– Att accelerera hållbarhetsarbetet är avgörande för att befästa SJs position som Sveriges mest hållbara företag och bidra till ett klimatsmart Sverige, säger en annan chef.
Fredrik Henriksson tillträder sin nya roll i november.