Samarbete för en hållbar framtid i Östersjön
Publicerad augusti 29, 2025
Publicerad augusti 29, 2025
Östersjön är ett av världens mest utsatta hav och påverkas starkt av klimatförändringar samt övergödning. I samband med Östersjödagen den 28 augusti önskar Tallink Silja Line driva en diskussion om sjöfartens gröna omställning. Initiativ som landström, energieffektivisering och användning av nya bränslen är avgörande, men utan samverkan och tydliga regelverk riskerar framstegen att stanna av.
Tallink Silja Line har konsekvent arbetat för att minska sin klimatpåverkan. De började redan 2019 använda landström i hamn, långt innan EU:s krav som träder i kraft 2030. För närvarande är nio fartyg utrustade med denna teknik, vilket bidrar till minskade utsläpp under kajperioder. Sedan 2008 har rederiet minskat sina koldioxidutsläpp med 62 procent, vilket överträffar Internationella sjöfartsorganisationens klimatmål för 2030.
Framstegen har uppnåtts genom effektiviseringar, inklusive optimering av värme och ventilation samt förbättrad framdrift. De nyaste fartygen, Megastar och MyStar, har minskat utsläppen med upp till 38 procent på sin rutt, och bränsleförbrukningen har sjunkit med upp till 20 procent.
– De största effekterna uppnås inte genom en enskild lösning, utan genom många små och medvetna beslut. Självklart spelar innovation och grön teknik en viktig roll, men det handlar också om hur vi framför våra fartyg, planerar rutter, samverkar med hamnar och hur våra besättningar arbetar ombord, säger hon.
För att genomföra den gröna omställningen i praktiken krävs mer än ambitioner. Kostnaderna för sjötransporter stiger med ökande bränslepriser, och EU:s utsläppshandelssystem införs successivt. Investeringar i grön teknik kräver omfattande resurser, och ekonomisk osäkerhet påverkar frakt- och passagerarvolymer. Henrik Johansson framhäver behovet av stabila och förutsägbara regelverk som främjar investeringar i ny teknik.
– För att kunna satsa fullt ut på den gröna omställningen behöver vi enhetliga regler, gemensamma mål och en samlad förståelse för dessa mål. Idag går regelverken från Sverige, EU och globalt inte alltid i takt, vilket skapar utmaningar för nordiska rederier, säger hon.
Tallink Silja Line spelar en kritisk roll i godstrafiken mellan Sverige, Finland och Estland. Hållbar sjöfart är central för samhällets logistik och försörjningskedjor. För att lyckas krävs ett nära och långsiktigt samarbete mellan alla involverade parter, inklusive rederier, hamnar, myndigheter och beslutsfattare i Östersjöregionen.
– Östersjön är vårt hemmahav, och vi är beroende av dess framtid. Därför måste alla vi som verkar här delta i omställningen, från beslutsfattare och hamnar till rederier och passagerare. På Tallink Silja Line ser vi det som en gemensam resa där alla parter delar samma mål om en hållbar sjöfart, avslutar hon.
Tallink Silja Line stödjer även John Nurminens Stiftelse, som instiftade Östersjödagen 2019, och är en av de grundande medlemmarna i Energy Efficiency Movement, som syftar till att främja erfarenhetsutbyte inom energieffektivisering.