Risk för dubbelbeskattning vid permanenta avgifter på Öresundsbron
Publicerad december 4, 2025
Publicerad december 4, 2025

Regeringens planer att fortsätta avgiftsbelägga Öresundsbron efter att lånen är betalda kan leda till dubbelbeskattning för invånarna i Skåne. Detta är en central punkt i en ny rapport från forskarna Johan Nyström och Jonas Westin, publicerad i SNS Analys.
Enligt rapporten är förslaget att finansiera nya infrastrukturprojekt i Skåne med framtida intäkter från bron inte tillräckligt analyserat ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Författarna varnar för att detta kan påverka legitimiteten i hur infrastruktur i Sverige finansieras.
– Att införa permanenta avgifter på redan avbetald infrastruktur är en ny finansieringslösning i Sverige. Trafikanterna riskerar att betala dubbelt, både genom skatten och via avgifter som inte längre behövs för bron, säger hon.
Traditionellt har svensk transportinfrastruktur finansierats via skatter sedan 1979, där avgiftsfinansiering endast använts temporärt. Detta förslag bryter mot denna etablerade praxis och kan skapa en snedvridning i infrastrukturen, enligt forskarna.
– Förslaget kan skapa politiska drivkrafter att behålla och utöka avgifter snarare än att styra mot samhällsekonomiskt lönsamma projekt. De nackdelar vi belyser behöver regeringen ordentligt genomlysa innan de går vidare med förslaget, framhäver han.
Nyckelfakta från rapporten visar att intäkterna från bron beräknas uppgå till cirka 1,2–1,4 miljarder kronor årligen, vilket totalt skulle bli cirka 25 miljarder kronor fram till 2050. Normalt tas avgifterna bort efter att lånen är betalda.
Enligt rapporten saknar regeringens modell en samhällsekonomisk analys, vilket innebär att avgifter kan finansiera infrastruktur som användarna inte nödvändigtvis drar nytta av. Detta kan leda till ineffektiv planering.
Forskarnas slutsatser innebär att regeringen måste utreda de identifierade nackdelarna innan de fortsätter med förslaget om en ”fiskal infrastrukturavgift.” En permanent avgift efter att bron är avbetald kan bryta kopplingen mellan användarna och den infrastruktur de betalar för.
Om rapporten Permanenta avgifter på Öresundsbron syftar till att göra forskningsresultat tillgängliga för beslutsfattare inom politik och näringsliv, och har fått stöd från Jan Wallanders och Tom Hedelius Stiftelse. Författarna ansvarar för analysen och slutsatserna.