X
Nordic region's business magazine • december 4, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Risk för dubbelbeskattning vid permanenta avgifter på Öresundsbron

Publicerad december 4, 2025

Regeringens planer att fortsätta avgiftsbelägga Öresundsbron efter att lånen är betalda kan leda till dubbelbeskattning för invånarna i Skåne. Detta är en central punkt i en ny rapport från forskarna Johan Nyström och Jonas Westin, publicerad i SNS Analys.


Enligt rapporten är förslaget att finansiera nya infrastrukturprojekt i Skåne med framtida intäkter från bron inte tillräckligt analyserat ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Författarna varnar för att detta kan påverka legitimiteten i hur infrastruktur i Sverige finansieras.


– Att införa permanenta avgifter på redan avbetald infrastruktur är en ny finansieringslösning i Sverige. Trafikanterna riskerar att betala dubbelt, både genom skatten och via avgifter som inte längre behövs för bron, säger hon.


Traditionellt har svensk transportinfrastruktur finansierats via skatter sedan 1979, där avgiftsfinansiering endast använts temporärt. Detta förslag bryter mot denna etablerade praxis och kan skapa en snedvridning i infrastrukturen, enligt forskarna.


– Förslaget kan skapa politiska drivkrafter att behålla och utöka avgifter snarare än att styra mot samhällsekonomiskt lönsamma projekt. De nackdelar vi belyser behöver regeringen ordentligt genomlysa innan de går vidare med förslaget, framhäver han.


Nyckelfakta från rapporten visar att intäkterna från bron beräknas uppgå till cirka 1,2–1,4 miljarder kronor årligen, vilket totalt skulle bli cirka 25 miljarder kronor fram till 2050. Normalt tas avgifterna bort efter att lånen är betalda.


Enligt rapporten saknar regeringens modell en samhällsekonomisk analys, vilket innebär att avgifter kan finansiera infrastruktur som användarna inte nödvändigtvis drar nytta av. Detta kan leda till ineffektiv planering.


Forskarnas slutsatser innebär att regeringen måste utreda de identifierade nackdelarna innan de fortsätter med förslaget om en ”fiskal infrastrukturavgift.” En permanent avgift efter att bron är avbetald kan bryta kopplingen mellan användarna och den infrastruktur de betalar för.


Om rapporten Permanenta avgifter på Öresundsbron syftar till att göra forskningsresultat tillgängliga för beslutsfattare inom politik och näringsliv, och har fått stöd från Jan Wallanders och Tom Hedelius Stiftelse. Författarna ansvarar för analysen och slutsatserna.

Mest lästa
  1. Kollektivtrafikens utmaningar i skuggan av elbilsökningen

  2. Del Rey och Consat Telematics förbättrar kollektivtrafiken i São Paulo med innovativa lösningar

  3. Peab fortsätter sitt vägunderhåll med nya kontrakt

my code
Fler intressanta artiklar

Oberoende kontroller av elbussar i Umeå av DEKRA

Publicerad december 17, 2025

Länstrafiken i Västerbotten har anlitat DEKRA för att utföra inspektioner av eldrivna ledbussar i Umeå. Den första kontrollen är planerad till december 2025, följt av en sista inspektion när en…

Ökande cyberhot och AI:s roll i cybersäkerhet

Publicerad december 17, 2025

Under november månad drabbades organisationer globalt av i genomsnitt 2 003 cyberattacker per vecka, vilket innebär en uppgång med tre procent jämfört med oktober. Risken för dataläckor ökar i takt…

Mercedes-Benz inleder stadsutveckling i Dubai

Publicerad december 17, 2025

Mercedes-Benz tar nu ett betydande steg bortom sitt traditionella automobilvarumärke. I samarbete med den Dubai-baserade utvecklaren Binghatti presenteras Mercedes-Benz Places | Binghatti City, en stadsdel som helt koncentreras kring varumärket…

Assemblin Charge utsedd leverantör för laddningspunkter av Adda Inköpscentral

Publicerad december 17, 2025

Assemblin Charge har blivit utvald som leverantör av Adda Inköpscentrals dynamiska inköpssystem (DIS) för installation och drift av laddstationer. Detta avtal, som sträcker sig fram till 2030, omfattar även debiteringshantering…

Trelleborgs Hamns framtidssäkrade transporter

Publicerad december 17, 2025

Trelleborgs Hamn spelar en central roll i Sveriges transportstruktur och hanterar cirka 30 procent av landets RoRo-enheter. Som Skandinaviens största RoRo-hamn integreras väg-, järnvägs- och sjötransport i ett kontinuerligt flöde…

Framsteg inom digital infrastruktur för onlinecasinon

Publicerad december 16, 2025

Den digitala infrastrukturen spelar en central roll i att förbättra upplevelserna för onlinecasinon. Tack vare snabb internetanslutning och säkra transaktioner kan spelare njuta av ett smidigt och tryggt spelande. Dessa…

Investeringar i svensk infrastruktur fram till 2028

Publicerad december 16, 2025

Enligt prognoser från Prognoscentret förväntas investeringar och drift i anläggningsmarknaden öka med 6 procent under 2026, vilket innebär en totalsumma på 284 miljarder kronor, justerat för 2024 års priser. Under…

Hudiksvall och Bollnäs kommun implementerar digitalt system för underhåll

Publicerad december 16, 2025

Två kommuner i Hälsingland tar nu ett viktigt steg i sin digitalisering. Hudiksvalls och Bollnäs kommun har valt Workify som nytt supportsystem för väg- och parkunderhåll, med särskild fokus på…

Olycksdrabbade vägsträckor under jul- och nyårshelgen

Publicerad december 16, 2025

Jul- och nyårshelgen är en av de mest trafiktäta perioderna på året. Under några veckor ökar trafikflödet och antalet långväga resor när människor besöker släkt och vänner. En analys från…

Framtidens företag: AI som kärnteknologi för verksamhetsutveckling

Publicerad december 16, 2025

När AI övergår från att vara enbart ett experiment till en fullständig implementering, måste företag anpassa sina IT-strukturer, ledningsmodeller och interna kulturer för att maximera AI-investeringarnas avkastning.– Det verkliga problemet…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.