Prioritering av E45: Viktiga förbättringar för trafiken
Publicerad oktober 2, 2025
Publicerad oktober 2, 2025

När Trafikverket offentliggör sitt förslag för den nationella transportinfrastrukturplanen för perioden 2026–2037, framgår det att sträckan E45 Vänersborg–Mellerud, specifikt deletapp Liden–Frändefors, får hög prioritet.– Vi är glada att vi nu får till denna första del av E45. Detta är ett oerhört positivt besked för såväl näringsliv som samhälle. E45 är en vägsträcka som är hårt drabbad av olyckor, förlorad last och försenade transporter, med effekter som är negativa för hela regionens tillväxt och framtid, säger hon.
Den södra delen av Dalslandssträckan utgör en väg med begränsad framkomlighet, präglad av tung godstrafik och långsamtgående fordon. Många av vägsträckans körfält är smala, och vägrenen är ofta obefintlig, vilket skapar riskfyllda omkörningssituationer.
I Trafikverkets förslag ingår en ombyggnad av E45 Vänersborg–Mellerud till en mötesfri väg, även känd som 2+1-väg, vilket innebär att vägen växlar mellan ett och två körfält.
E45 utgör den mest trafikintensiva vägen i Dalsland och är en viktig förbindelse för trafik söderut till Göteborg och Malmö. Vänersborgs kommun har därför initierat Kraftsamling E45, som syftar till att förena kommuner och aktörer längs vägen, från Trollhättan till Torsby.
– Vi kraftsamlar tillsammans och har fört flera diskussioner på politisk nivå. I Fyrbodal är vi överens om att sträckan är en av våra två mest prioriterade infrastrukturfrågor och i mina diskussioner med kommunstyrelseordföringar i Värmland är vi överens – vi behöver ta ett helhetsgrepp tillsammans, fortsätter hon.
– Genom Kraftsamling E45 agerar vi tillsammans; kommuner, näringsliv, företagarföreningar, organisationer, branschråd med flera för att få till omfattande förbättringar av infrastrukturen längs E45. Att deletapp Liden–Frändefors är med i planen är mycket positivt. Men vi ser också att fler investeringar krävs för att säkra tryggare resor och godsflöden, starkare näringsliv och en hållbar utveckling i Dalslands och Värmlands kommuner, säger hon.
Trafikverkets plan för transportinfrastrukturen för 2026–2037 innefattar åtgärder för att underhålla och utveckla statliga vägar, järnvägar samt sjö- och luftfart. Förslaget kommer att skickas på extern remiss och synpunkter lämnas till regeringen, som slutligen beslutar om den nationella planen.