Politiker samlas för att fira Förbifart Stockholm
Publicerad september 16, 2025
Publicerad september 16, 2025
Förbifart Stockholm är en central komponent i transportsystemet för Stockholm-Mälarregionen och hela landet. Under flera år har politiska aktörer samarbetat över partigränserna för att säkerställa att projektet genomförs, vilket kommer att avlasta transporterna i Stockholm.
Den första delen av Förbifarten beräknas öppna 2026. Den 12 september organiserade Mälardalsrådet, i samarbete med Trafikverket, ett studiebesök i tunnlarna.
– Styrkan i Mälardalsrådet är att det blir verkstad när vi går samman och tydligt pekar på vad som behöver göras för att öka samhällsnyttan. Här finns företrädare för våra kommuner och regioner. Många har på olika sätt varit ambassadörer för Förbifarten. Nu ser vi fram emot att hela Förbifarten kan öppnas 2030, säger hon.
Mälardalsrådets systemanalys utgör en politiskt genomarbetad strategi för transportsystemet i regionen. Den innehåller klara prioriteringar för vilka spår, vägar och farleder som regeringen bör investera i. Systemanalysen bygger på tidigare prioriteringar men tar också hänsyn till nya investeringsbehov som behöver åtgärdas före 2035.
Det finns även ställningstaganden om utvecklingen av transportsystemet, inklusive avveckling av stationsavgiften på Arlanda, säger han.
Förbifart Stockholm är ett projekt som avsevärt förbättrar framkomligheten i Stockholm, med särskilda fördelar för områden som Upplands-Bro och Sollentuna. Effekterna av detta projekt kommer att påverka hela Stockholm-Mälarregionen.
Tillsammans med ökad kapacitet på E4:an vid Arlanda, kommer Förbifarten att förändra trafikflödena från Uppsala till Östergötland och vidare till Bergslagen, säger hon.
Förbifart Stockholm har varit en prioritering för Mälardalsrådet i tjugo år. Den första etappen mellan Häggvik och Hjulsta planeras att öppna 2026, med målet att projektet ska vara helt färdigt 2030.
Genom Mälardalsrådets samarbete En Bättre Sits har regionerna i Stockholm-Mälarregionen en tydlig plan för nödvändiga infrastrukturinvesteringar. Deltagande regioner inkluderar Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland.
Mälardalsrådet är en samverkansorganisation som arbetar för att driva medlemmarnas frågor inom infrastruktur och kompetensförsörjning, samt för att uppnå konkreta resultat, säger han.