Pilotprojekt för återanvändning av räls: Ett steg mot hållbar järnväg
Publicerad augusti 22, 2025
Publicerad augusti 22, 2025
Trafikverket har inlett ett banbrytande pilotprojekt för att utforska möjligheterna att återanvända begagnade räler. Projektet syftar till att utveckla en ny försörjningskedja för att effektivt hantera och återföra dessa räler till rältillverkare, vilket utgör en betydande del av arbetet mot en hållbar järnväg.
Inledningsvis kommer cirka 5 500 ton begagnad räl från Kolbäckstrakten att kapas i femmeterssektioner. Dessa sektioner kommer att samlas in och transporteras till Hallstahammar för vidare hantering. Därefter fraktas rälerna med tåg till en rältillverkare i Europa.
– Vi vill i första hand återbruka räl, men när det inte är möjligt vill vi säkerställa att stålet kan återvinnas på ett högvärdigt sätt och bli till nya, cirkulära räler, säger en representant.
Projektet fokuserar på att bygga kunskap, testa logistiklösningar och främja samarbeten som kan användas i kommande pilotprojekt. Dessutom är avsikten att utvärdera resultaten för att optimera framtida arbeten.
Genom att undersöka hela försörjningskedjan vill Trafikverket ställa krav på en mer hållbar rältillverkning i framtiden. En representant förklarar att om projektet visar sig framgångsrikt, är målet att införa cirkulära krav i nästa upphandling av räl, inklusive krav på mer hållbara produktionsmetoder och en större andel återvunnet stål.
Detta initiativ kan bidra till att minska klimatpåverkan från den svenska järnvägen och stödja målet om en klimatneutral infrastruktur år 2040. Pilotprojektet kommer att pågå mellan 2025 och 2027 och är det första av totalt fyra planerade projekt.