Oxelösunds Hamn: En ny era för svensk infrastruktur
Publicerad december 6, 2025
Publicerad december 6, 2025

När den svenska regeringen presenterade en massiv infrastruktursatsning på 1 171 miljarder kronor för perioden 2026–2037, riktades blickarna mot framtidens lösningar. Projekt som vägar, järnvägar och hållbara transportkedjor står i fokus, där hamnar spelar en central roll.
I Oxelösund har framtiden redan påbörjats. Under namnet Oxchange har hamnen inlett en transformation för att bli en nyckelspelare i Sveriges klimatomställning. Med SSAB:s omställning till fossilfritt stål förändras godsflödena, men hamnen är redo.
– Vi har gått från att vara en traditionell bulkhamn till att även bli en flexibel knutpunkt för fler godsslag. Det är en resa som kräver investeringar, men också mod att våga tänka nytt, säger en talesperson.
Det pågående projektet, som omfattar 700 miljoner kronor, inkluderar förlängd kaj och nya kranar, vilket möjliggör för fler fartyg att anlöpa utan trängsel. Detta är den största satsningen sedan 1950-talet.
Oxelösunds Hamn följer den statliga infrastrukturplanens riktlinjer men ligger också steget före. Med skiftet till fossilfri ståltillverkning förändras godsflödena drastiskt, där kol och malm nu ersätts av skrot. Hamnen anpassar sig för att hantera dessa nya krav, vilket kan fördubbla godshanteringen med ytterligare 5 miljoner ton.
– Vi skapar en plattform som gör det möjligt för fler aktörer att använda Oxelösund som nav för framtidens logistik, förklarar en representant.
Den statliga infrastrukturplanen kräver omfattande investeringar, och Oxelösunds Hamn har valt en proaktiv väg. I stället för att vänta på statliga beslut har de tagit ansvar för att finansiera transformationen.
– Att enskilda aktörer vågar ta ansvar är helt avgörande för att framtidens infrastruktur ska bli verklighet. Vi kan agera snabbt eftersom vi satsar själva, säger en talesperson.
De nya lagerytorna och den ökade flexibiliteten gör det möjligt för kunder att hantera gods, anpassa sig efter säsong och hämta resurser från globala marknader. I tider av globala störningar handlar det om både robusthet och effektiv logistik.
– En isfri hamn med kapacitet för stora fartyg året runt stärker inte bara industrin utan också Sveriges beredskap. När projektet är klart kommer vi att vara mer än bara en hamn; vi blir en motor för nya flöden, kortare ledtider och hållbara affärer. Det är precis vad infrastrukturplanen syftar till, avslutar en talesperson.