Oxelösund: En ny era för hamn och infrastruktur
Publicerad december 10, 2025
Publicerad december 10, 2025

När regeringen inledde sin största satsning på infrastruktur, med en budget på 1 171 miljarder kronor för perioden 2026–2037, vände många blicken mot framtiden. Målet är att rusta vägar, modernisera järnvägar och skapa mer hållbara transportkedjor. I detta sammanhang blir hamnarna centrala knutpunkter för dessa förändringar.
I Oxelösund är framtiden redan här. Hamnen, under namnet Oxchange, har påbörjat en stor transformationsprocess och fungerar som en viktig aktör i Sveriges klimatomställning. Med SSAB:s omställning till fossilfritt stål förändras godsflödena, men hamnen är väl förberedd.
– Vi har gått från att vara en traditionell bulkhamn till att bli en flexibel knutpunkt för fler godsslag. Det kräver investeringar och mod att tänka nytt, säger en talare.
Projektet omfattar cirka 700 miljoner kronor och inkluderar förlängning av kajen, nya kranar och muddring av hamnbassängen, vilket är den största satsningen sedan 1950-talet. Detta möjliggör för fler fartyg att anlöpa hamnen utan trängsel, året runt.
Oxelösunds Hamn anpassar sig efter den statliga infrastrukturplanens mål, men ligger också ett steg före. Med övergången till fossilfri ståltillverkning förändras godsflödena, där kol och malm byts ut mot skrot. Hamnen är redan i gång med att bygga för de nya behoven och kan fördubbla sin hantering till ytterligare 5 miljoner ton gods.
– Vi skapar en plattform för fler aktörer att använda Oxelösund som nav för framtidens logistik, säger en talare.
Oxelösunds Hamn tar ett ovanligt ansvar i den statliga infrastruktursatsningen. Istället för att vänta på statlig finansiering har hamnen själv tagit huvudansvaret för sin transformation.
– Att enskilda aktörer vågar ta ansvar är avgörande för att framtidens infrastruktur ska förverkligas. Vi kan agera snabbt eftersom vi satsar själva, förklarar en talare.
De nya lagerytorna och flexibiliteten ger nya kunder möjlighet att buffra gods och hantera säsongsvariationer. I en tid av globala störningar handlar det om både robusthet och effektiv logistik.
– En isfri hamn med kapacitet för stora fartyg året runt stärker inte bara industrins konkurrenskraft utan också Sveriges beredskap. När projektet är klart blir vi mer än bara en hamn; vi blir en motor för nya flöden och hållbara affärer, avslutar en talare.