Översyn av kvalitetsavgifter inom järnvägssektorn
Publicerad november 1, 2025
Publicerad november 1, 2025

Höstlovet har anlänt och många njuter av en välförtjänt paus. Därför är veckans nyhetsbrev kort, men det belyser två viktiga frågor inom järnvägssektorn.
Regeringen har nyligen gett Trafikverket i uppdrag att utvärdera systemet med kvalitetsavgifter kopplade till tågförseningar. Dessa avgifter tillämpas när en aktör orsakar avvikelser från den schemalagda tågtrafiken. Målsättningen är att skapa incitament för både järnvägsbolag och infrastrukturförvaltare att minska störningar.
Trots detta har effekten av kvalitetsavgifterna varit begränsad, påpekar Tågföretagen. De har under en längre tid framfört synpunkter på brister i den nuvarande modellen. Problem som felaktig orsakskodning och en tung administrativ börda försvårar arbetet med att förbättra punktligheten.
Speciellt mindre järnvägsföretag påverkas negativt, då de har begränsade resurser för att hantera överklaganden och eventuella felaktiga avgifter. Deadline för Trafikverkets uppdrag är den 5 juni 2026, och Tågföretagen ser fram emot att bidra med värdefulla insikter.
Förra veckan skickade Tågföretagen in sitt remissvar till Transportstyrelsen angående de föreslagna avgiftsförändringarna för 2026. Trots att färre avgifter föreslås att höjas jämfört med tidigare år, kvarstår en betydande ekonomisk belastning på järnvägssektorn.
De kraftiga avgiftshöjningarna under de senaste åren har haft en negativ inverkan på järnvägens konkurrenskraft och riskerar att påverka både resenärer och transportköpare. Tågföretagen påpekar att Transportstyrelsens avgiftsfinansierade modell leder till snedvriden konkurrens mellan olika trafikslag och efterlyser därför återigen en omfattande översyn av finansieringssystemet.