Öresundslinjens satsning på hållbar sjöfart
Publicerad november 18, 2025
Publicerad november 18, 2025

Öresundslinjen fortsätter att sträva efter att skapa en grön sjöfartskorridor mellan Sverige och Danmark genom att konvertera sin tredje färja till batteridrift. Färjan Hamlet genomgår nu en omställning på varvet i Landskrona, där traditionell dieseldrift ersätts med moderna batterilösningar.
När Hamlet återvänder från varvet i början av december markerar det en betydande prestation. Färjan går från att använda fossila bränslen till en helt elektrisk drift med förnybar energi från vind, vatten och sol, säger hon.
Med tre eldrivna passagerarfärjor i drift på sträckan mellan Helsingborg och Helsingör kan Öresundslinjen stoltsera med att vara en grön sjöfartskorridor. Denna förändring bidrar till att minska den totala klimatpåverkan i området.
Sedan 2018 har färjorna Aurora och Tycho Brahe opererat på batteridrift, och i hösten 2021 installerades ett av världens största batteripack på Tycho Brahe, med en kapacitet på 6 400 kWh. Öresundslinjen var därmed det första rederiet globalt att använda elektriska Ro-Pax-färjor på en högfrekvent rutt, säger hon.
Arbetet med att konvertera Hamlet har pågått under flera år och inkluderar flera tekniska uppgraderingar. Under tidigare varvsbesök har däcken förstärkts för att stödja batteripacken och de tekniska uppdateringarna har förberetts, förklarar Kristian Durhuus, VD för Molslinjen.
När färjan är igång minskar utsläppen från den tidigare årliga nivå på 37 800 ton CO₂ till 2 500 ton. Den totala minskningen av utsläpp från de tre färjorna beräknas bli 35 300 ton CO₂ per år, vilket representerar en betydande förbättring för miljön.
Vi moderniserar våra fartyg så långt det är möjligt. Genom att implementera den senaste tekniken förlänger vi livslängden på våra fartyg så att de kan fortsätta att operera på ett hållbart och säkert sätt i många år framöver, säger hon.
Batteripaketet till Hamlet levereras av svenska Echandia, samma företag som tidigare försett Molslinjens färjor på Alslinjen och Samsølinjen med batterier. Vi är stolta över att slutföra detta hållbarhetsprojekt som initierades 2018, avslutar han.