X
Nordic region's business magazine • november 18, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Öresundslinjens satsning på hållbar sjöfart

Publicerad november 18, 2025

Öresundslinjen fortsätter att sträva efter att skapa en grön sjöfartskorridor mellan Sverige och Danmark genom att konvertera sin tredje färja till batteridrift. Färjan Hamlet genomgår nu en omställning på varvet i Landskrona, där traditionell dieseldrift ersätts med moderna batterilösningar.


När Hamlet återvänder från varvet i början av december markerar det en betydande prestation. Färjan går från att använda fossila bränslen till en helt elektrisk drift med förnybar energi från vind, vatten och sol, säger hon.


Med tre eldrivna passagerarfärjor i drift på sträckan mellan Helsingborg och Helsingör kan Öresundslinjen stoltsera med att vara en grön sjöfartskorridor. Denna förändring bidrar till att minska den totala klimatpåverkan i området.


Sedan 2018 har färjorna Aurora och Tycho Brahe opererat på batteridrift, och i hösten 2021 installerades ett av världens största batteripack på Tycho Brahe, med en kapacitet på 6 400 kWh. Öresundslinjen var därmed det första rederiet globalt att använda elektriska Ro-Pax-färjor på en högfrekvent rutt, säger hon.


Arbetet med att konvertera Hamlet har pågått under flera år och inkluderar flera tekniska uppgraderingar. Under tidigare varvsbesök har däcken förstärkts för att stödja batteripacken och de tekniska uppdateringarna har förberetts, förklarar Kristian Durhuus, VD för Molslinjen.


När färjan är igång minskar utsläppen från den tidigare årliga nivå på 37 800 ton CO₂ till 2 500 ton. Den totala minskningen av utsläpp från de tre färjorna beräknas bli 35 300 ton CO₂ per år, vilket representerar en betydande förbättring för miljön.


Vi moderniserar våra fartyg så långt det är möjligt. Genom att implementera den senaste tekniken förlänger vi livslängden på våra fartyg så att de kan fortsätta att operera på ett hållbart och säkert sätt i många år framöver, säger hon.


Batteripaketet till Hamlet levereras av svenska Echandia, samma företag som tidigare försett Molslinjens färjor på Alslinjen och Samsølinjen med batterier. Vi är stolta över att slutföra detta hållbarhetsprojekt som initierades 2018, avslutar han.

Mest lästa
  1. Strukturerade processer säkerställer framtiden för Stål- och Brandteknik

  2. Strategiskt partnerskap för utveckling av hamninfrastruktur i Norden

  3. Utbyggnad av järnväg ökar kapaciteten för gods

my code
Fler intressanta artiklar

GhostFrame – en ny och svårupptäckbar phishing-taktik

Publicerad december 15, 2025

Barracuda utfärdar en varning om en ny och svårupptäckbar phishing-lösning, kallad GhostFrame. Denna tjänst, som har funnits sedan september 2025, kopplas redan till över en miljon attacker. Genom att använda…

Linköping banar väg för innovativ energihantering med elbilar

Publicerad december 15, 2025

Linköping inleder ett pionjärprojekt finansierat av Vinnova för att utforska Vehicle-to-Grid (V2G)-teknik i urban miljö. Genom att ansluta parkeringsövervakningsbilar till elnätet i ett av Dukatens parkeringshus, avser projektet att studera…

Utmaningar för fordonsindustrin: Behovet av kompetens inom elbilsreparationer

Publicerad december 14, 2025

Den svenska fordonsbranschen står inför nya utmaningar i takt med att antalet elbilar ökar och fordonen blir äldre. Bo Ericsson från Fordonsjuristen betonar att hanteringen av skadade batterier och elmotorer…

Fem karriärvägar för framtiden inom IT och infrastruktur

Publicerad december 14, 2025

Sverige står inför en betydande brist på kvalificerade yrkesverksamma inom både digitala system och fysisk infrastruktur. Detta gap växer i takt med att samhället genomgår en modernisering. Från den 15…

Göteborgs strategi för att stärka bilindustrins kompetens

Publicerad december 14, 2025

Göteborg intensifierar sina insatser för att bli ledande inom batteri- och fordonskompetens genom initiativ som Battery Centre Gothenburg och EU-projektet Voltage. Dessa satsningar är avgörande för att möta det växande…

WithSecure erkänd som visionär inom cybersäkerhet av Gartner

Publicerad december 14, 2025

Inuit har offentliggjort att WithSecure, en av deras strategiska leverantörer inom cybersäkerhet, har utsetts till visionär i den första utgåvan av Gartner Magic Quadrant för Exposure Assessment Platforms (EAP). Denna…

Ford och Renault inleder banbrytande samarbete för elfordon

Publicerad december 14, 2025

Ford och Renault Group har idag annonserat ett betydelsefullt strategiskt partnerskap, avsett att bredda Fords utbud av elbilar för kunder i Europa. Detta initiativ syftar till att stärka konkurrenskraften för…

Betydelsen av digital infrastruktur för onlinecasinons framväxt

Publicerad december 14, 2025

Den digitala infrastrukturen är avgörande för utvecklingen av onlinecasinon. Med teknologiska framsteg har spelmiljöerna blivit mer användarvänliga och trygga. Dessa innovationer formar framtiden för spelbranschen.Digital infrastruktur har lett till betydande…

Revolutionerande AI-lösningar för hållbar bilproduktion

Publicerad december 14, 2025

Bilindustrin står inför allt större krav på hållbarhet och kvalitet, medan osäkerheten kring materialflöden och leveranskedjor ökar. Ny forskning vid BTH visar att artificiell intelligens kan stärka produktionen utan att…

Farliga släckta bakljus i trafiken

Publicerad december 14, 2025

Under en lång tid kommer släckta bakljus att förekomma i trafiken. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger en representant från Riksförbundet M Sverige.Från 2024…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.