Ökande intresse för transportutbildningar bland tjejer
Publicerad oktober 25, 2025
Publicerad oktober 25, 2025

Antalet tjejer som söker till gymnasieskolans fordons- och transportprogram ökar markant. Enligt ny statistik från Skolverket har det skett en ökning med över 16 procent jämfört med förra året. Det totala antalet sökande har också ökat med 5 procent, vilket gör programmet till det näst största bland yrkesutbildningarna.
Statistiken visar att andelen tjejer som valt fordons- och transportprogrammet som sitt förstahandsval har ökat med 16 procent. I det totala antalet sökande, inklusive både killar och tjejer, motsvarar det 339 fler ungdomar. Den ökade andelen tjejer i transportsektorns utbildningar är positivt för en bransch som jobbat för en större jämställdhet.
”Det är oerhört roligt att se fler tjejer intresserar sig för transportbranschen. Branschen är på många sätt i förändring och vi jobbar ständigt för att öka jämställdheten i hela transportsektorn. Skolverkets statistik är ett tecken på att vi är på rätt väg,” säger hon.
Bakom denna ökning ligger ett långsiktigt arbete för att öka kännedomen om de olika yrkesmöjligheterna i branschen. Fortsatt fokus krävs för att möta det växande behovet av förare och tekniker.
”Det här är ett steg i rätt riktning, men vi måste fortsätta visa att transportbranschen är en framtidsbransch både för tjejer och killar. Gymnasieskolans fordons- och transportprogram ger en utbildning som möter den efterfrågan som finns på arbetsmarknaden – inte minst om skolan ifråga är certifierad enligt branschens kvalitetssystem,” fortsätter hon. ”Det handlar om trygga anställningar med goda karriärmöjligheter.”
Statistiken indikerar också att det finns ett behov av fler utbildningsplatser inom fordons- och transportprogrammet.
”Skolverkets statistik visar att andelen förstahandssökande klart överstiger antalet antagna elever. Med tanke på transportsektorns stora rekryteringsbehov finns det utrymme för fler utbildningsplatser.” Hon avslutar med att påpeka att elever från programmet har högst etableringsgrad på arbetsmarknaden efter examen, vilket bör få kommunalpolitiker och skolledare att överväga en utökning av utbildningsplatserna.