X
Nordic region's business magazine • oktober 23, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss

Ökad medvetenhet om lastbilars döda vinklar är avgörande för trafiksäkerhet

Publicerad oktober 23, 2025

vita lastbilar vid väg

Europa fortsätter sin strävan att minska trafikolyckor, men kunskapen om de specifika riskerna med lastbilars döda vinklar är fortfarande otillräcklig. Den Europeiska trafiksäkerhetsdagen har blivit en plattform för experter att påpeka vikten av att förstå stora fordons beteende för att säkerställa säkerheten på vägarna.


”Det största misstaget folk gör är att anta att om de kan se en lastbil, kan föraren också se dem. Verkligheten är ofta väldigt annorlunda,” säger en expert.


Varje år sker hundratals olyckor i Europa där lastbilar är inblandade, ofta med oskyddade trafikanter såsom fotgängare och cyklister. Trots avancerade säkerhetsåtgärder har stora lastbilar fyra primära döda vinklar – framför hytten, bakom släpvagnen och på båda sidor – där sikten är nästan obefintlig.


Även med upp till sex speglar på moderna lastbilar, kan inte föraren få en fullständig överblick över vägen. En tung lastbil, som kan väga upp till 40 ton, har en bromssträcka som överstiger 100 meter. Därför är det avgörande att alla på vägen är medvetna om dessa begränsningar.


För att illustrera detta genomförde Girteka ett socialt experiment där en grupp människor satt bakom ratten på en parkerad lastbil, medan en annan grupp befann sig i lastbilens döda vinklar. Resultatet visade att de flesta ”förarna” ansåg att vägen var fri, trots att individer stod bara några meter bort, helt osynliga för dem.


”När folk tar förarsätet för första gången blir de chockade,” förklarar experten. Trots den höga positionen och de stora speglarna kan de inte se fotgängare, cyklister, motorcyklar eller ens bilar som befinner sig precis framför eller bredvid lastbilen. När fordonet börjar röra sig, begränsas sikten ytterligare av ständigt föränderliga omgivningar.


Den största faran uppstår enligt experten när en lastbil svänger höger: ”Föraren kanske inte har någon sikt på en cyklist eller fotgängare nära hytten, och även ett kort ögonblick av ouppmärksamhet kan leda till tragedi.”


Experimentet kring döda vinklar är en del av Girtekas pågående kampanj

Mest lästa
  1. Internationell testarena för framtidens järnvägsteknik inrättas i Arktis

  2. Trafikökningar och rekordpassager över Øresundsbron

  3. Volvo når ny milstolpe med sina eldrivna lastbilar

my code
Fler intressanta artiklar
vita lastbilar vid väg

Strategiskt partnerskap för digitalisering av transportsektorn i Europa

Publicerad oktober 29, 2025

AddSecure och Schmitz Cargobull förenar sina kompetenser för att utveckla integrerade telematiklösningar, vilket effektiviserar fleet management och främjar digitalisering inom transportsektorn.Det långsiktiga samarbetet syftar till att driva fram uppkopplade transportlösningar…

Echandia levererar innovativa batterisystem till Spliethoffs fraktfartyg

Publicerad oktober 29, 2025

Echandia, en framstående aktör inom utvecklingen av batterisystem för maritima tillämpningar, har blivit utvald att leverera energilagringssystem till åtta nya fraktfartyg, med möjlighet till ytterligare två, som tillhör Spliethoff Group.Fartygen…

BTH går med i Cybercampus Sverige för att stärka cybersäkerheten

Publicerad oktober 29, 2025

Blekinge Tekniska Högskola (BTH) har nu blivit en del av initiativet ”Cybercampus Sverige”, vilket är en nationell satsning för forskning, innovation och utbildning inom cybersäkerhet. Detta projekt förenar universitet, högskolor,…

Kia PV5 Cargo sätter nytt rekord för eldrivna transportbilar

Publicerad oktober 29, 2025

Kia PV5 Cargo har uppnått ett Guinness världrekord för eldrivna lätta transportbilar genom att köra 693,38 kilometer på en enda laddning, med en last av 665 kg. Detta bekräftar fordonets…

Infrakraft får ansvar för järnvägsuppgradering i Östertälje

Publicerad oktober 29, 2025

Infrakraft har fått i uppdrag att genomföra ett spårväxelbyte och uppgradering av signalsystem i Östertälje. Detta omfattar utbyte av 2 100 meter spår och installation av fyra nya växlar. Målet…

Effektivisera elbilsladdning genom IMD-system

Publicerad oktober 29, 2025

Loggamera uppmanar till att sluta betala för mycket för elbilsladdning. Genom att koppla laddboxarna till ett befintligt IMD-system kan dolda kostnader och onödiga mellanhänder undvikas. Med dagens teknik är debiteringen…

Cirkulär IT i fokus på Inrego Circular Tech Forum

Publicerad oktober 29, 2025

Den 24 oktober samlades nästan 100 deltagare i Inregos cirkulära fabrik i Täby för Inrego Circular Tech Forum. Evenemanget erbjöd en halvdag fylld av inspirerande föreläsningar och engagerande erfarenhetsutbyten kring…

Speed Grupper fokuserar på logistik genom avyttring

Publicerad oktober 28, 2025

Speed Groups tillväxtstrategi koncentrerar sig nu på logistiksektorn. För att renodla verksamheten har företaget beslutat att sälja sin verksamhet inom personalhantering till bemanningsföretaget NearYou. Detta steg markerar en övergång mot…

Marknadsläget för byggmaskiner enligt Delvators VD

Publicerad oktober 28, 2025

I en nyligen publicerad intervju med Delvators VD, beskriver Jonas Coltén marknadsläget för byggmaskiner. Intervjun finns med i senaste numret av Maskinentreprenören. Coltén, som också är ordförande för sektionen Bygg-…
vita lastbilar vid väg

Säkerhet och hållbarhet i fokus på Logistik & Transport 2025

Publicerad oktober 28, 2025

Med Sveriges medlemskap i Nato får logistik- och transportsektorn en avgörande betydelse när det kommer till att hantera framtida säkerhetsutmaningar. Geopolitiska spänningar, klimatförändringar och sårbara leveranskedjor kräver innovativa lösningar för…

Kategorier

  • Bilindustrin
  • Byggprojekt
  • Cyber och AI
  • Digitalisering Infrastruktur
  • Elbilar
  • Hamn
  • Infrastruktur
  • Järnväg
  • Luftfart
  • Okategoriserade
  • Sjöfart
  • Transport
  • Väg
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.