Nya logistiska lösningar för effektivare godstransporter
Publicerad oktober 23, 2025
Publicerad oktober 23, 2025

Umeå kombiterminal gör betydande framsteg i sin transportinfrastruktur genom införandet av en ny lösning som syftar till att underlätta överföring av transporter till järnväg. Denna innovation förväntas minska behovet av lastbilstransporter och förkorta ledtider.
En ny lastplatta har implementerats för att förbättra logistiken i Umeå, där det kommunala bolaget Inab har investerat i detta hjälpmedel.
Tidigare har en stor mängd gods transporterats med lastbil till Gävle eller Göteborg för omlastning till båt, säger en logistikexpert.
Transportbehovet sträcker sig bortom länsgränserna, med slutdestinationer i avlägsna länder som Kina och Japan.
En lastplatta möjliggör en mer effektiv logistik, vi har investerat i den för att utveckla kombiterminalen och ge näringslivet möjlighet att skicka mer gods på tåg, säger experten vidare.
Det är också viktigt att notera att alla kunder kommer att ha tillgång till lastplattan till ett likartat pris.
Utrustningen är en av få i regionen, och Inabs vd ser detta som ett sätt att både stärka logistiken och främja miljötänkande.
Umeå kommun har varit proaktiva i sin satsning på järnvägsinfrastruktur, och efterfrågan på att transportera mer gods via järnväg är stor, menar vd:n.
Det finns även betydande fördelar i att undvika lastning och lossning under transporten.
Lastningen sker på terminalen och containern behöver först öppnas vid slutdestinationen, vilket dessutom minskar risken för skador på godset.
I mitten av oktober testades den nya lösningen på Umeå kombiterminal med ett stort lass sågad furu som skulle transporteras till Saudiarabien.
Genom att använda lastplattan kan vi minska många landsvägstransporter och miljövinsten är betydande, menar en logistikchef på Norra Timber.
Företaget har kunder på avlägsna platser och virket har tidigare behövt transporteras med lastbil till Gävle hamn för omlastning.
Nu kommer virket att lastas direkt i containrar för att sedan transporteras på tåg till Göteborg.
Det är en lösning som Norra Timber ser fram emot att utveckla.
Vi exporterar cirka 60% av vår produktion, vilket motsvarar 1 200-1 500 containrar årligen.
Processen inleds med att virkespaket placeras på en glidmatta, och containern placeras bredvid.
När paketen är på plats dras glidmattan in i containern, vilket är en snabb och tyst process, medan containern sedan förbereds för transport.
Containern kan sedan enkelt lyftas på tåg för vidare transporter.
Detta minskar ledtiderna och underlättar hanteringen av godset, vilket kommenteras av en platschef som ser detta som en viktig utveckling inom transportsektorn.
Det är ett steg mot en mer hållbar framtid, säger han, och framhäver att företaget har påbörjat en fossilfri resa.
En annan representant från DSV Road betonar att detta är en viktig utveckling för transport av trävaror, där kunder finns över hela världen.
Den nya lösningen kommer att bidra till smidigare logistik och högre kvalitet i transporterna, vilket de hoppas kunna dra nytta av framöver.