Ny direktförbindelse mellan göteborgs hamn och asien
Publicerad juli 31, 2025
Publicerad juli 31, 2025
Geminialliansen, det strategiska samarbetet mellan Maersk och Hapag-Lloyd, justerar sin Asien–Europa-rutt för att avlasta andra europeiska hamnar. Tidigare avslutades slingan i Bremerhaven, men i höst blir Göteborgs hamn den nya europeiska slutstationen.
Tjänsten lanseras vecka 35 och ger ett nytt direktlöp mellan Göteborg och viktiga asiatiska marknader. Detta stärker svensk export och import genom att erbjuda snabba och flexibla transporter, vilket gagnar både industri och utrikeshandel.
”Det här är fantastiska nyheter. Jag är övertygad om att kunderna kommer att uppskatta större valmöjligheter med flera direktanlöp kombinerat med alternativa lösningar via feeder- och shuttletjänster. Denna utveckling bekräftar vår roll som en tillförlitlig hamn till världshandeln och en garant för näringslivets globala tillgång”, säger Richard Mellgren.
Beslutet bekräftar Sveriges position som en stark handelsnation. Förutom Maersk och Hapag-Lloyd ansluter nu även MSC, vilket innebär att tre av världens största containerrederier erbjuder direktanlöp till Göteborgs hamn.
Vid sidan av sjötransporterna pekas det effektiva järnvägssystemet Railport Scandinavia och APM Terminals terminaldrift ut som nyckelfaktorer för att förbättra flödet mellan inlandsterminaler och hamn.
”I kombination med vårt unika järnvägssystem Railport Scandinavia, som på ett miljöeffektivt sätt kopplar samman 26 inlandsterminaler i hela landet, skapar denna nya direktlinje en konkurrenskraftig förbindelse mellan Sverige och Asien. Tillsammans med vårt breda linjenät, moderna infrastruktur och den effektiva terminaldriften hos APM Terminals har vi mycket goda förutsättningar att främja tillväxten i svensk utrikeshandel och stärka det svenska näringslivets globala konkurrenskraft”, han säger.
Fakta om AE5/NE4: trafikstart vecka 35; linjenamn AE5 (Maersk) / NE4 (Hapag-Lloyd); anlöp till Göteborgs hamn varje torsdag; uppdaterad rotation Qingdao–Yantian–Tanjung Pelepas–London–Hamburg–Bremerhaven–Århus–Göteborg–Rotterdam–Tanjung Pelepas–Qingdao; fartygskapacitet över 15 000 TEU.