Norrfjärden blir en viktig knutpunkt längs Norrbotniabanan
Publicerad september 11, 2025
Publicerad september 11, 2025
Trafikverket har utrett möjligheterna för stationslägen mellan Piteå och Luleå, och har nu beslutat att inkludera Norrfjärden som en planerad regionaltågsstation.
”Detta kommer ge goda möjligheter att transportera sig mellan olika kuststäder och stärka den regionala utveckling som Norrbotniabanan möjliggör,” säger hon.
Den sammanlagda bedömningen visar att en station i Norrfjärden ger ett positivt bidrag till resandet, och även gynnar Norrbotniabanan i stort.
Trots detta planerar Trafikverket inte för en station i Antnäs/Ersnäs, då den inte skulle ge tillräcklig nytta. ”När vi analyserar förutsättningarna ser vi att vi tappar resenärer på helheten om vi skulle ha en regionaltågsstation där. Det ger konsekvenser för samhällsekonomin för banan,” fortsätter hon.
En station i Antnäs/Ersnäs skulle försvåra det effektiva trafikupplägget. Genom att regionaltågen möts på stationerna kan restiderna kortas och behovet av tågmöten i skogen minskas.
”Det är en balansgång, vi vill att banan ska kunna transportera stor andel kollektivresenärer. Men om tågen ska stanna på alla orter innebär det att restiden ökar och antalet resenärer minskar,” avslutar hon.
För att skapa attraktiva trafiklösningar längs Norrlandskusten med kort restid och goda anslutningar är det därför avgörande att stationen placeras i Norrfjärden.
Fakta: Tidigare har det bekräftats att resecentrum kommer att byggas i Skellefteå, Piteå och Luleå, medan regionalstationer planeras i Sävar, Robertsfors, Bureå och Byske. Norrfjärden är nu officiellt på listan över planerade regionalstationer.