Navigering i Östersjön: Nytt system för att övervinna GPS-störningar
Publicerad november 4, 2025
Publicerad november 4, 2025

Fartyg som färdas på Östersjön har allt oftare drabbats av GPS-störningar. För att hantera detta utvecklar Sjöfartsverket ett nytt system i samarbete med andra nationer, vilket ska möjliggöra exakt positionering även under störningar av satellitsignaler.
Idag är det nästan uteslutande satelliter som används för att fastställa fartygens position, kurs och hastighet. När satellitsignalerna blir opålitliga kan navigering bli besvärlig och potentiellt farlig. Ett alternativt system tas nu fram genom ett EU-projekt där Sjöfartsverket deltar tillsammans med andra länder runt Östersjön.
— Systemet fungerar som en backup när satellitnavigeringen inte fungerar som den ska. Systemet bygger på radiosändare på land som skickar synkroniserade signaler till fartygen. Ombord finns en mottagare som mäter signalerna och räknar ut fartygets position, säger en representant för Sjöfartsverket.
En av de stora fördelarna med detta nya system är att tekniken redan till stor del existerar, exempelvis på kustradiostationer. Det innebär att det blir mer kostnadseffektivt och enklare att införa, eftersom det inte kräver ny infrastruktur. Sjöfartsverket ansvarar för att tillhandahålla tre landstationer och installera nödvändig teknik.
— När systemet är i full drift räknar vi med att få en positionsnoggrannhet mellan tio och 100 meter. Det är tillräckligt bra för navigering på öppet hav fram till farled där det finns fysiska sjömärken när satellitnavigering inte är tillgänglig, avslutar en projektledare vid Sjöfartsverket.
Projektet ORMOBASS, som står för Operational Ranging Mode Baltic Sea System, involverar samarbeten mellan myndigheter och organisationer i Östersjöregionen och har pågått i tre omgångar sedan 2014. Målet är att skapa ett pålitligt navigationssystem för den södra och mellersta delen av Östersjön, vilket ska stödja sjöfarten även under störningar i satellitsystemen.
Projektet leds av den tyska luft- och rymdstyrelsen, och tester ombord på fartyg är planerade att genomföras under 2026, med målet att ha ett operationellt system färdigt till juni 2027.