Möjlig laddinfrastruktur på rastplatser
Publicerad november 2, 2025
Publicerad november 2, 2025

En ny utredning från Trafikverket visar att ungefär 30 av de 270 rastplatserna i Sverige kan utrustas med laddstationer, särskilt för tunga fordon. E4 Brahehus föreslås som ett första pilotprojekt för denna satsning.
Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att undersöka möjligheterna för laddning på rastplatser. Tidigare har myndigheten varit försiktig med att tillåta kommersiella aktiviteter, men nu kan det bli aktuellt att bjuda ut en operatör för att etablera laddstationer, förutsatt att uppdraget klargörs.
”Vi ser att effektiviteten i transporterna gynnas när fordon kan ladda samtidigt som föraren har rast. Vi ser gärna att vi får ett uppdrag från regeringen så att vi kan möjliggöra den här utvecklingen på våra rastplatser,” säger hon.
Laddning på de mest trafikerade vägarna är avgörande för att elektrifiera tunga transporter. De utvalda rastplatserna är centrala för vägtransport i hela landet och har minst åtta parkeringsplatser för lastbil och släp.
Rastplats E4 Brahehus, som ligger strax norr om Gränna, är en potentiell kandidat för det första pilotprojektet, med planer på att öka antalet lastbilsplatser. För att genomföra detta behöver Trafikverket ett klart uppdrag att starta projektet.