Mobiltelefoners tillgång till nödsamtal under förändrade nätverk
Publicerad november 22, 2025
Publicerad november 22, 2025

Tre, Telenor och Tele2 har ålagts att säkerställa att nödsamtal till 112 kan genomföras. Detta gäller särskilt för vissa mobiltelefonmodeller som påverkas av nedstängningen av 2G- och 3G-näten.
Nedstängningen av dessa nätverk planeras till december 2025. PTS har haft flera dialoger med operatörerna för att följa utvecklingen av teknikskiftet noggrant.
Ny information visar att användare av specifika telefoner inte kommer att kunna nå nödnumret 112 efter nätverksnedstängningen. Trots att dessa telefoner kan använda 4G-nätet, kan förmågan att ringa nödsamtal begränsas.
Påverkade telefoner förlitar sig på att koppla över till Telias 2G-nät, som kommer att vara aktivt fram till 2027, en teknik som kallas nödroaming. Detta är en säkerhetsåtgärd för att möjliggöra samtal till nödnätverket vid driftstopp.
– Nödroaming är en viktig funktionalitet och fungerar väldigt bra som en säkerhetsåtgärd. Men det kan inte vara den enda lösningen. Grundinställningen måste vara att en fungerande telefonitjänst kan förmedla samtal till nödnumret 112 via det egna nätet, säger hon.
PTS har nu förelagt operatörerna att identifiera vilka telefoner som inte kan användas för nödsamtal efter nedstängningen. Användare av dessa telefoner ska omgående informeras.
Från och med den 2 februari 2026 ska operatörerna blockera dessa telefoner. För vissa telefoner, som kräver särskilda åtgärder för att koppla över till Telias nät, gäller detta krav redan från den 1 december 2025.
Detta innebär att användare måste överväga att byta till telefoner som stödjer nödsamtal över 4G/VoLTE, eller byta till en operatör som kan förmedla nödsamtal via 2G- och 3G-teknik.
– Vi förstår att det kan vara betungande för de användare som nu behöver byta telefon eller operatör. Samtidigt är alternativet värre. Vi kan inte riskera att människor tror de har en fungerande telefonitjänst, och så visar det sig sen att de inte kan nå 112. Vi förväntar oss också att operatörerna hanterar den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder, säger hon.
Fakta visar att det handlar om vissa telefonmodeller som stödjer 4G, inklusive teknik för röstsamtal över 4G (VoLTE), men inte nödsamtal över 4G/VoLTE. Användare kan ringa vanliga samtal men riskerar att inte kunna nå nödnumret.
För information om specifika mobiltelefoner hänvisar PTS till respektive operatör.