M Sverige kritiserar Trafikverkets beräkningsmodeller för väg- och järnvägsinvesteringar
Publicerad oktober 25, 2025
Publicerad oktober 25, 2025

Riksförbundet M Sverige efterfrågar en transparent hantering av beräkningarna, som under en lång period missgynnat investeringar i vägar.– På felaktiga grunder har järnvägen prioriterats på vägtrafikens bekostnad, säger han.
Sveriges Radio avslöjade nyligen att Trafikverket använt felaktiga beräkningar i tio år för att bedöma efterfrågan på järnvägsresor.
Detta har lett till en överskattning av intresset för att resa med tåg och människors betalningsvilja.
– Man har räknat med att höginkomsttagare kunnat tänka sig att betala upp emot tjugo tusen kronor för att spara en timmes restid, det är givetvis groteskt, säger han.
Konsekvensen av detta har blivit att investeringar i järnvägsprojekt visat sig vara betydligt mer lönsamma än vad de faktiskt är.
– Problemet är att investeringar i vägnätet har missgynnats, menar han.
Många har föreslagit att investeringar i vägar har varit mer samhällsekonomiskt lönsamma än järnvägssatsningar under många år, trots att järnvägen har prioriterats i infrastrukturbudgeten.
Trafikverket har nu meddelat att man har justerat sin beräkningsmodell.
Men de felaktiga investeringarna kvarstår, och det finns fortfarande frågor kvar att besvara.
– Skattebetalare och trafikanter har inte fått svar på alla sina frågor, säger han.
Vilken konsultfirma skapade den felaktiga modellen? Är de fortfarande inblandade i Trafikverkets projekt?
M Sverige uttrycker oro för situationen.
Remisstiden för Infrastrukturpropositionen 2026–2037 går snart ut, och det är viktigt att allmänheten och regeringen informeras om de felaktiga beräkningarna.
– Det handlar om respekt för allmänheten och våra gemensamma skattemedel, avslutar han.
Vägtrafiken och bilister bidrar med stora skattebelopp varje år, vilka ofta används för andra ändamål än väginvesteringar.