X
Nordic region's business magazine • september 2, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss

Kostnader försenas i Slussenprojektet – Stockholmarna drabbas hårt

Publicerad september 2, 2025

Den senaste informationen om bussterminalen i Katarinaberget, som nu beräknas starta hösten 2026, har lett till allvarliga konsekvenser för pendlare i Stockholm. Stockholms Handelskammare rapporterar att dessa pendlare förlorar 7 849 timmar dagligen, vilket resulterar i en kostnad av 269 miljoner kronor i restider.


Den totala kostnaden kopplad till förseningarna av Katarinaterminalen, som ursprungligen skulle invigas slutet av 2023, uppskattas nu till över 1,5 miljarder kronor.


SL förklarar att den förlängda tidslinjen beror på förseningar i installation och programmering. Den temporära lösningen med en gångväg på cirka 780 meter mellan tunnelbanan och bussterminalen kräver nu en längre användning av provisoriet, vilket ökar restidsförlusterna för resenärerna i Nacka och Värmdö.


– Försenad infrastruktur slår direkt mot både resenärer och regionens konkurrenskraft. Varje extra dag med omvägar och längre byten kostar stockholmarna 1,9 miljoner kronor – helt i onödan. Nu måste staden och regionen gemensamt säkra en skarp och tidsatt åtgärdsplan för att minimera ytterligare förseningar, säger en ekonomisk expert.


Förseningen av bussterminalen innebär inte bara förlorad tid för resenärerna utan också ökade koldioxidutsläpp när kollektivtrafiken inte fungerar som planerat. Det kan leda till att fler väljer bilen istället för bussen. Projektet kräver en grundlig granskning för att säkerställa ansvarstagande för både skattebetalarnas pengar och resenärernas tid, anser en expert.


Beräkningarna bygger på Trafikverkets modell för samhällsekonomiska restidskostnader, ASEK-8, där den totala förseningen motsvarar 791 år i tid för stockholmarna.

Mest lästa
  1. Fortinet lanserar banbrytande EPD-certifiering för brandväggar

  2. Nattågets framtid hotad: En debatt om klimat och resande

  3. Skellefteå leder vägen för elflyg i Sverige

my code
Fler intressanta artiklar

Cordestam Maskin går in i framtiden med elektriska maskiner

Publicerad november 2, 2025

Cordestam Maskin AB tillkännager stolt sitt avtal som generalagent för LGMG (Lingong Heavy Machinery Group) i Sverige. Detta nya samarbete innebär en betydande expansion av företagets utbud av elektriska entreprenadmaskiner,…

Möjlig laddinfrastruktur på rastplatser

Publicerad november 2, 2025

En ny utredning från Trafikverket visar att ungefär 30 av de 270 rastplatserna i Sverige kan utrustas med laddstationer, särskilt för tunga fordon. E4 Brahehus föreslås som ett första pilotprojekt…

Engcon och TM Benne inleder samarbete för att expandera i Italien

Publicerad november 2, 2025

Engcon, en ledande tillverkare av tiltrotatorer, har inlett ett strategiskt partnerskap med det italienska företaget TM Benne. Detta samarbete innebär att TM Benne kommer att ansvara för marknadsföring och försäljning…

Hyundaïs AI-integrering i IONIQ 9: En ny era av mobilitet

Publicerad november 2, 2025

Hyundai etablerar en ny standard för AI-teknologi med sin IONIQ 9, en eldriven SUV som revolutionerar körupplevelsen. Denna flaggskeppsmodell visar hur smarta teknologier kan förbättra interaktionen mellan förare, passagerare och…

Ny infrastruktur för tågtrafik i Båstad

Publicerad november 2, 2025

I Båstad, känd för sina tennisarrangemang, har Infrakraft tilldelats uppdraget att etablera ett nytt vändspår norr om stationen. Det nya vändspåret, som placeras norr om växel 101, är designat för…

Bristande regelverk hotar transportsektorns tillväxt

Publicerad november 2, 2025

Svenska transportföretag står inför en allt mer betungande administrativ börda som försvårar investeringar och innovationer. Detta framgår av två nya rapporter från Transportföretagen. Rapporterna visar tydligt att byråkrati, oklara regler…

Nya ledarskapsförändringar inom Trafikverket

Publicerad november 2, 2025

Peter Bernström tar över som regional direktör för Trafikverkets Sydöstra region från och med den 1 november 2025.”Att få fortsätta leda vår Sydöstra region känns både inspirerande och roligt,” säger…

AI:s påverkan på rekrytering i Sverige

Publicerad november 1, 2025

En ny rapport från Remote avslöjar att jobbsökande i Sverige i allt större utsträckning använder AI som hjälpmedel under rekryteringsprocessen. Enligt 2025 Global Workforce Report, baserat på svar från 3…
vita lastbilar vid väg

Bilbörsen expanderar med fokus på IVECO transportbilar i Linköping

Publicerad november 1, 2025

Bilbörsen fortsätter att växa som en ledande aktör inom försäljning av transportbilar i Sverige. Med en ny etablering i Linköping utökar företaget sin verksamhet genom att erbjuda både försäljning och…

Ny teknik inom laddning av elbilar

Publicerad november 1, 2025

Eldrivna fordon fortsätter att revolutionera transportsektorn. Under de senaste åren har elbilar blivit en vanlig syn på vägarna, vilket skapar nya möjligheter och utmaningar. En avgörande aspekt för deras framgång…

Kategorier

  • Bilindustrin
  • Byggprojekt
  • Cyber och AI
  • Digitalisering Infrastruktur
  • Elbilar
  • Hamn
  • Infrastruktur
  • Järnväg
  • Luftfart
  • Okategoriserade
  • Sjöfart
  • Transport
  • Väg
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.