Kostnader för järnvägsutbyggnad ökar dramatiskt i Sverige
Publicerad september 19, 2025
Publicerad september 19, 2025

Kostnaderna för järnvägsbygge i Sverige har ökat kraftigt under de senaste decennierna. En ny studie från Innovationsföretagen visar att produktiviteten inom transportinfrastrukturen är allvarligt låg, samtidigt som utgifterna skjuter i höjden.
”På 70-talet kostade en meter tunnelbana som en Volvo 240, idag kostar en meter tunnelbana fyra Volvo XC60”, säger en expert. Denna trend visar att produktivitetsutvecklingen i transportsektorn är betydligt sämre än i fordonsindustrin.
Rapporten indikerar att kostnaden för Stockholm tunnelbana, omräknat till dagens värden, har ökat nästan sju gånger sedan den senaste stora utbyggnaden av Blå linjen. Dagens investeringar i tunnelbanan beräknas kosta 72 miljarder kronor, vilket motsvarar 2,4 miljarder kronor per kilometer.
”Vi får allt mindre järnväg för varje skattekrona”, säger en analytiker. Sverige står inför infrastrukturinvesteringar på 1 200 miljarder kronor, och för att dessa ska ge samhällsnytta måste man förstå de utmaningar som hindrar utvecklingen.
Rapporten identifierar flera problem, såsom låsta planeringsprocesser och bristande konkurrens vid upphandlingar. Också svag politisk prioritering och låg innovationsgrad bidrar till de nuvarande svårigheterna.
”Det krävs större grepp”, säger en chef. Detta innefattar bland annat helhetsgrepp där alla aktörer samverkar, snabbare planeringsprocesser och upphandlingar som premierar kvalitet och innovation.
För att öka produktiviteten behövs även förbättrade tillstånd och mer digitalisering. Rapporten fungerar som en väckarklocka inför framtida investeringar och uppmanar sektorn att formulera en ny vision för att optimera resurserna.