Investering i framtidens tågtrafik i Stockholm-Mälarregionen
Publicerad augusti 16, 2025
Publicerad augusti 16, 2025
AB Transitio har ingått ett avtal med Stadler för att förvärva 13 nya dubbeldäckartåg av modellen Dosto ER1, på uppdrag av de sex ägarregionerna till Mälardalstrafik. Denna åtgärd syftar till att stärka tillgången på tågen och säkerställa en tillförlitlig regionaltågstrafik i Stockholm-Mälardalen framöver.
Varje år gör över 12 miljoner resenärer resor med Mälartåg, vilket gör det till en vital del av regionens transportstruktur. Sedan 2016 har trafikutbudet i Mälartågssystemet ökat kraftigt, med en fördubbling i tågkilometer. Detta har haft betydande positiva effekter på invånarna och näringslivet.
”Mälartåg knyter ihop Stockholm-Mälarregionen och ökar möjligheten att arbeta och bo där man vill. För att kunna fortsätta erbjuda stabil och pålitlig trafik investerar regionerna bakom Mälardalstrafik nu i nya tåg. De behövs för en pålitlig trafik för dagens resenärer, men ger också utrymme till fortsatt utveckling med utökad trafik. Det gör att ännu fler kommer kunna resa hållbart och kollektivt i framtiden,” säger hon.
Behovet av fler tåg har blivit mer påtagligt, särskilt efter utökningen av regionaltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala som planeras att börja från slutet av 2024. Detta har lett till ökade krav på den befintliga fordonsflottan.
”Investeringen är viktig ur flera perspektiv. Detta ökar fordonsflottans robusthet, gör att vi kan hantera planerat underhåll bättre och säkrar trafiken när oväntade händelser inträffar. Men det är också en investering som möjliggör fortsatt tillväxt, arbetspendling och kompetensförsörjning i Stockholm-Mälarregionen både de närmaste åren och längre fram i tiden,” påpekar hon.
Investeringen ligger också i linje med Mälardalstrafiks långsiktiga strategier, där tågens livslängd beräknas vara minst 30 år. Detta beslut om att utöka fordonsflottan är en avgörande insats för att trygga framtida resmöjligheter.
”Som ett resultat av ett grundligt arbete och god samverkan har AB Transitio nu kunnat upphandla och sluta avtal med Stadler om anskaffning av ytterligare 13 tåg. Det här är en gemensam satsning för att stärka den viktiga regionaltågstrafiken inför framtiden och fortsätta göra det bättre för resenärerna, näringsliv och samhället i stort,” säger hon.
Tågen av modellen Dosto ER1 väntas levereras från och med våren 2028 och kan tidigast börja trafikera sträckorna under perioden 2028–2029. Mälardalstrafiks nuvarande fordonsflotta består av 62 tåg, inklusive både Dosto ER1 och Regina-modeller.
Mälardalstrafik ägs av flera regioner, och dess uppdrag handlar om att bidra till ett effektivt och hållbart transportsystem i den växande Stockholm-Mälardalsregionen.