X
Nordic region's business magazine • december 6, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Innovativa finansieringsstrategier för järnvägsprojekt

Publicerad december 6, 2025

I veckan hölls ett seminarium i riksdagen som fokuserade på alternativ finansiering, med insikter från våra nordiska grannländer. Den danska modellen innebär att staten driver ett projektbolag, som fokuserar på att finansiera specifika projekt som Stora Bältbron och Öresundsbron.

I Norge och Finland används en mer traditionell OPS-modell, där konsortier ansvarar för helheten och återlämnar projekten till staten efter 20–30 år. Trots de olika modellerna strävar länderna efter kortare och mer effektiva byggtider med ett starkt kvalitetsfokus.

Exempelvis satsar Danmark på en hållbarhet på 200 år, och det har blivit kostnadseffektivare att resa med tåg över de danska broarna. I Danmark är man dock mer beroende av brukaravgifter, till skillnad från Norge som får en tillgänglighetsersättning från staten, vilket ger mer förutsägbara intäkter. Detta framhåller hon.

Seminariet bjöd även på många intressanta föredrag. Det konstaterades att en traditionell byggtakt som sträcker sig över 12–21 år är oacceptabelt lång. Alternativ finansiering kan vara ett sätt att hantera den kapacitetsskuld som finns inom järnvägen.

Tågföretagen, tillsammans med Almega och Innovationsföretagen, har föreslagit en ny finansieringsmodell, vilket kommer att presenteras av regeringens utredare Claes Norgren inom kort. Att öka kapaciteten och redundansen är avgörande för att förbättra tillförlitligheten och transportflödet.

Särskilt viktigt är detta för industriföretag, som upplever att brister i transportinfrastrukturen hindrar deras tillväxt. Trafikverket har nyligen släppt en handlingsplan för långväga godstransporter, med mål att skapa ett mer robust transportsystem.

Det är uppmuntrande att branschens utmaningar uppmärksammas i handlingsplanen. Även om inga nya förslag presenteras, hoppas vi att planen leder till konkreta resultat, särskilt inom intermodalitet, vilket är grundläggande för godstransporterna. Detta skriver vi i en gemensam kommentar med Sveriges Åkeriföretag, Svensk Sjöfart och Transportindustriförbundet.

Behovet av ökad kapacitet nämns också i Trafikverkets debattartikel i Dagens Industri, där samhällsekonomiska prioriteringar lyfts fram, vilket tyvärr missgynnar dyrare järnvägsprojekt. Användningen av Omtag Svensk Järnvägs rapport kan erbjuda lösningar på tio geografiskt spridda flaskhalsar till relativt låg kostnad, vilket kan vara inspirerande.

Mest lästa
  1. Utmaningar för fordonsindustrin: Behovet av kompetens inom elbilsreparationer

  2. Fem karriärvägar för framtiden inom IT och infrastruktur

  3. Göteborgs strategi för att stärka bilindustrins kompetens

my code
Fler intressanta artiklar

WithSecure erkänd som visionär inom cybersäkerhet av Gartner

Publicerad december 14, 2025

Inuit har offentliggjort att WithSecure, en av deras strategiska leverantörer inom cybersäkerhet, har utsetts till visionär i den första utgåvan av Gartner Magic Quadrant för Exposure Assessment Platforms (EAP). Denna…

Ford och Renault inleder banbrytande samarbete för elfordon

Publicerad december 14, 2025

Ford och Renault Group har idag annonserat ett betydelsefullt strategiskt partnerskap, avsett att bredda Fords utbud av elbilar för kunder i Europa. Detta initiativ syftar till att stärka konkurrenskraften för…

Betydelsen av digital infrastruktur för onlinecasinons framväxt

Publicerad december 14, 2025

Den digitala infrastrukturen är avgörande för utvecklingen av onlinecasinon. Med teknologiska framsteg har spelmiljöerna blivit mer användarvänliga och trygga. Dessa innovationer formar framtiden för spelbranschen.Digital infrastruktur har lett till betydande…

Revolutionerande AI-lösningar för hållbar bilproduktion

Publicerad december 14, 2025

Bilindustrin står inför allt större krav på hållbarhet och kvalitet, medan osäkerheten kring materialflöden och leveranskedjor ökar. Ny forskning vid BTH visar att artificiell intelligens kan stärka produktionen utan att…

Farliga släckta bakljus i trafiken

Publicerad december 14, 2025

Under en lång tid kommer släckta bakljus att förekomma i trafiken. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger en representant från Riksförbundet M Sverige.Från 2024…

Maskinia stärker sin service i Göteborg genom samarbete med Steens T&E

Publicerad december 14, 2025

Maskinia utvidgar sin eftermarknad i Göteborgsregionen genom att åter auktorisera Steens T&E som serviceverkstad för sina varumärken Develon, Case och Bergmann. Detta samarbete ger Maskinias kunder lokalt stöd, kortare ledtider…

Utvecklingen av säkra rastplatser i Norden fortsätter

Publicerad december 14, 2025

Drivers First fortsätter sin expansion av moderna och säkra rastplatser för tung trafik i Norden. Företaget har nyligen öppnat en ny säkerhetsparkering i Eskilstuna Logistikpark, som erbjuder totalt 60 parkeringsplatser.…

Ökat fokus på järnvägsunderhåll för att förbättra kapaciteten

Publicerad december 13, 2025

Under det kommande året kommer den svenska järnvägen att ta emot fler tåg och genomgå omfattande banarbeten. Från och med den 14 december träder nästa års tidtabeller i kraft, med…

XPENGs framgång i innovationskategori vid Grand Prix Auto Moto 2025

Publicerad december 13, 2025

XPENG har med stolthet meddelat sin seger i innovationskategorin vid Grand Prix Auto Moto 2025. Detta erkännande inom bilsektorn hyllar årligen de varumärken och teknologier som påverkar framtidens mobilitet.Denna utmärkelse…

Transportinfrastrukturens framtid: Sju regioners svar på regeringens förslag

Publicerad december 13, 2025

Trafikverket har presenterat sin nationella plan för transportinfrastrukturen för perioden 2026-2037, vilket kommer att ligga till grund för regeringens beslut om framtida investeringar i spår, vägar och farleder. Mälardalsrådet, som…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.