Historisk ökning av direktlinjer mellan Göteborg och Asien
Publicerad oktober 28, 2025
Publicerad oktober 28, 2025

Det första fartyget från det franska rederiet CMA CGM anlände igår till Göteborgs Hamn, vilket markerar starten på en ny direktlinje till Asien. Med denna linje, i kombination med Maersk/Hapag-Lloyd och MSC:s trafik, har hamnen nu tre direktlinjer med stora containerfartyg till och från Asien varje vecka.
Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn, säger:
”Det är första gången i hamnens 400-åriga historia som vi har tre containerlinjer med direkttrafik till och från Asien varje vecka, så det är klart att detta är speciellt och väldigt roligt – men också logiskt.”
Handeln mellan Sverige och Asien har ökat markant, och med tre anlöp varje vecka från olika rederikonstellationer har förutsättningarna för fortsatt tillväxt aldrig varit bättre. Under 2024 beräknas cirka 700 000 containrar fraktas mellan Sverige och Asien, varav majoriteten via Göteborgs Hamn.
Exporten från Sverige består främst av skogsprodukter som papper och sågade trävaror, samt maskiner till verkstadsindustrin. Å andra sidan dominerar konsumtionsvaror, hemelektronik och livsmedel i importen från Asien.
Den ökande handeln med Asien är en nyckelfaktor i att Göteborgs Hamn siktar mot ett rekordår vad gäller antal hanterade containrar. I våras inledde MSC en ny direktlinje till Asien, följt av Maersk och Hapag-Lloyd som justerade sin rutt för att göra Göteborg till en central punkt i Europa.
CMA CGM är nu den tredje aktören som väljer Göteborgs Hamn som en nordisk hubb för direkttrafik till Asien. Alla tre linjer anlöper Skandiahamnen som drivs av APM Terminals.
Den nya ruttens hamnar inkluderar följande slinga: Ningbo – Shanghai – Yantian – Singapore – Tanger – Dunkerque – Southampton – Göteborg – Gdansk – Le Havre – Southampton – Port Klang – Ningbo.