Helsingborgs hamn inleder satsning på landström för containerfartyg
Publicerad augusti 19, 2025
Publicerad augusti 19, 2025
Helsingborgs hamn planerar att etablera sin första landströmsanläggning för containerfartyg. Denna utveckling markerar ett viktigt steg mot en fossilfri drift. Den nya anläggningen ska vara klar för drift under hösten 2026, vilket möjliggör elektrisk anslutning för containerfartyg vid kaj i Västhamnen.
– Att Helsingborgs hamn blir den första hamnen i Skandinavien att erbjuda landström till containerfartyg är ett stort steg i vår klimatomställning. Det visar vårt engagemang för en fossilfri framtid och stärker vårt erbjudande till rederier med höga hållbarhetsambitioner. Med denna satsning möter vi inte bara framtidens miljökrav, vi går före, säger hon.
Rederierna ser också positivt på denna utveckling.
– Att kunna ansluta till el direkt vid ankomst är något vi länge efterfrågat. Det minskar våra utsläpp i hamn betydligt och underlättar arbetet med våra egna klimatmål, säger hon.
Redan 2019 beslutade Miljöprövningsdelegationen att Helsingborgs hamn skulle kunna erbjuda landströmsanslutning i containerhamnen inom sju år. Den nya anläggningen, som byggs i samarbete med Actemium, uppfyller såväl dessa krav som framtida tekniska behov.
Anläggningen kommer att ha en kapacitet på upp till 3,5 megawatt, vilket motsvarar energibehovet för ett typiskt containerfartyg i feedersegmentet. Denna kapacitet kan jämföras med den samtidiga elförbrukningen i cirka 2 000 villor.
Genom elanslutning vid kaj minskar fartygens behov av att använda sina hjälpmotorer som går på fossila bränslen under hamnvistelsen. Detta leder till en betydande reduktion av koldioxid, kväveoxider och partiklar. Miljövinsten kan uppskattas till att bespara upp till 8 000 ton koldioxid och 100 ton kväveoxider årligen, vilket får positiva effekter på luftmiljön.
Arbetsmiljön för både fartygsbesättning och hamnpersonal förbättras också genom tystare drift och renare luft. Eldrivna fartyg, som Svitzers nya hybridbogserbåt, integreras redan i verksamheten och landström blir en självklar del av infrastrukturen.
Från år 2030 ställer EU krav på att större fartyg ska använda landström vid kaj. Helsingborgs hamns satsning följer därmed både nationella klimatmål och framtida europeiska riktlinjer.
Den första anläggningen planeras vid kaj i containerterminalen i Västhamnen. Helsingborgs hamn har redan landström för färjetrafiken i Cityhamnen och strävar nu efter att utöka kapaciteten för containersegmentet.
Landström är inte en lösning för alla fartygstyper, men för de fartyg som har tekniken kan klimatnyttan bli betydande.
Fakta: Landström i Helsingborgs hamn
Elanslutning för containerfartyg vid kaj
Kapacitet upp till 3,5 MW
Planerad driftstart: hösten 2026
Minskar utsläpp av fossil CO₂, kväveoxider, svaveloxider, kolväten och partiklar
Förbättrar arbetsmiljön genom tystare drift och renare luft
Möjliggör fossilfri kajvistelse för alla fartyg med anslutningsmöjligheter
Projektet genomförs i samarbete med Actemium.