X
Nordic region's business magazine • augusti 19, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss

Helsingborgs hamn inleder satsning på landström för containerfartyg

Publicerad augusti 19, 2025

Helsingborgs hamn planerar att etablera sin första landströmsanläggning för containerfartyg. Denna utveckling markerar ett viktigt steg mot en fossilfri drift. Den nya anläggningen ska vara klar för drift under hösten 2026, vilket möjliggör elektrisk anslutning för containerfartyg vid kaj i Västhamnen.


– Att Helsingborgs hamn blir den första hamnen i Skandinavien att erbjuda landström till containerfartyg är ett stort steg i vår klimatomställning. Det visar vårt engagemang för en fossilfri framtid och stärker vårt erbjudande till rederier med höga hållbarhetsambitioner. Med denna satsning möter vi inte bara framtidens miljökrav, vi går före, säger hon.


Rederierna ser också positivt på denna utveckling.


– Att kunna ansluta till el direkt vid ankomst är något vi länge efterfrågat. Det minskar våra utsläpp i hamn betydligt och underlättar arbetet med våra egna klimatmål, säger hon.


Redan 2019 beslutade Miljöprövningsdelegationen att Helsingborgs hamn skulle kunna erbjuda landströmsanslutning i containerhamnen inom sju år. Den nya anläggningen, som byggs i samarbete med Actemium, uppfyller såväl dessa krav som framtida tekniska behov.


Anläggningen kommer att ha en kapacitet på upp till 3,5 megawatt, vilket motsvarar energibehovet för ett typiskt containerfartyg i feedersegmentet. Denna kapacitet kan jämföras med den samtidiga elförbrukningen i cirka 2 000 villor.


Genom elanslutning vid kaj minskar fartygens behov av att använda sina hjälpmotorer som går på fossila bränslen under hamnvistelsen. Detta leder till en betydande reduktion av koldioxid, kväveoxider och partiklar. Miljövinsten kan uppskattas till att bespara upp till 8 000 ton koldioxid och 100 ton kväveoxider årligen, vilket får positiva effekter på luftmiljön.


Arbetsmiljön för både fartygsbesättning och hamnpersonal förbättras också genom tystare drift och renare luft. Eldrivna fartyg, som Svitzers nya hybridbogserbåt, integreras redan i verksamheten och landström blir en självklar del av infrastrukturen.


Från år 2030 ställer EU krav på att större fartyg ska använda landström vid kaj. Helsingborgs hamns satsning följer därmed både nationella klimatmål och framtida europeiska riktlinjer.


Den första anläggningen planeras vid kaj i containerterminalen i Västhamnen. Helsingborgs hamn har redan landström för färjetrafiken i Cityhamnen och strävar nu efter att utöka kapaciteten för containersegmentet.


Landström är inte en lösning för alla fartygstyper, men för de fartyg som har tekniken kan klimatnyttan bli betydande.


Fakta: Landström i Helsingborgs hamn
Elanslutning för containerfartyg vid kaj
Kapacitet upp till 3,5 MW
Planerad driftstart: hösten 2026
Minskar utsläpp av fossil CO₂, kväveoxider, svaveloxider, kolväten och partiklar
Förbättrar arbetsmiljön genom tystare drift och renare luft
Möjliggör fossilfri kajvistelse för alla fartyg med anslutningsmöjligheter
Projektet genomförs i samarbete med Actemium.

Mest lästa
  1. Internationell testarena för framtidens järnvägsteknik inrättas i Arktis

  2. Trafikökningar och rekordpassager över Øresundsbron

  3. Volvo når ny milstolpe med sina eldrivna lastbilar

my code
Fler intressanta artiklar
vita lastbilar vid väg

Strategiskt partnerskap för digitalisering av transportsektorn i Europa

Publicerad oktober 29, 2025

AddSecure och Schmitz Cargobull förenar sina kompetenser för att utveckla integrerade telematiklösningar, vilket effektiviserar fleet management och främjar digitalisering inom transportsektorn.Det långsiktiga samarbetet syftar till att driva fram uppkopplade transportlösningar…

Echandia levererar innovativa batterisystem till Spliethoffs fraktfartyg

Publicerad oktober 29, 2025

Echandia, en framstående aktör inom utvecklingen av batterisystem för maritima tillämpningar, har blivit utvald att leverera energilagringssystem till åtta nya fraktfartyg, med möjlighet till ytterligare två, som tillhör Spliethoff Group.Fartygen…

BTH går med i Cybercampus Sverige för att stärka cybersäkerheten

Publicerad oktober 29, 2025

Blekinge Tekniska Högskola (BTH) har nu blivit en del av initiativet ”Cybercampus Sverige”, vilket är en nationell satsning för forskning, innovation och utbildning inom cybersäkerhet. Detta projekt förenar universitet, högskolor,…

Kia PV5 Cargo sätter nytt rekord för eldrivna transportbilar

Publicerad oktober 29, 2025

Kia PV5 Cargo har uppnått ett Guinness världrekord för eldrivna lätta transportbilar genom att köra 693,38 kilometer på en enda laddning, med en last av 665 kg. Detta bekräftar fordonets…

Infrakraft får ansvar för järnvägsuppgradering i Östertälje

Publicerad oktober 29, 2025

Infrakraft har fått i uppdrag att genomföra ett spårväxelbyte och uppgradering av signalsystem i Östertälje. Detta omfattar utbyte av 2 100 meter spår och installation av fyra nya växlar. Målet…

Effektivisera elbilsladdning genom IMD-system

Publicerad oktober 29, 2025

Loggamera uppmanar till att sluta betala för mycket för elbilsladdning. Genom att koppla laddboxarna till ett befintligt IMD-system kan dolda kostnader och onödiga mellanhänder undvikas. Med dagens teknik är debiteringen…

Cirkulär IT i fokus på Inrego Circular Tech Forum

Publicerad oktober 29, 2025

Den 24 oktober samlades nästan 100 deltagare i Inregos cirkulära fabrik i Täby för Inrego Circular Tech Forum. Evenemanget erbjöd en halvdag fylld av inspirerande föreläsningar och engagerande erfarenhetsutbyten kring…

Speed Grupper fokuserar på logistik genom avyttring

Publicerad oktober 28, 2025

Speed Groups tillväxtstrategi koncentrerar sig nu på logistiksektorn. För att renodla verksamheten har företaget beslutat att sälja sin verksamhet inom personalhantering till bemanningsföretaget NearYou. Detta steg markerar en övergång mot…

Marknadsläget för byggmaskiner enligt Delvators VD

Publicerad oktober 28, 2025

I en nyligen publicerad intervju med Delvators VD, beskriver Jonas Coltén marknadsläget för byggmaskiner. Intervjun finns med i senaste numret av Maskinentreprenören. Coltén, som också är ordförande för sektionen Bygg-…
vita lastbilar vid väg

Säkerhet och hållbarhet i fokus på Logistik & Transport 2025

Publicerad oktober 28, 2025

Med Sveriges medlemskap i Nato får logistik- och transportsektorn en avgörande betydelse när det kommer till att hantera framtida säkerhetsutmaningar. Geopolitiska spänningar, klimatförändringar och sårbara leveranskedjor kräver innovativa lösningar för…

Kategorier

  • Bilindustrin
  • Byggprojekt
  • Cyber och AI
  • Digitalisering Infrastruktur
  • Elbilar
  • Hamn
  • Infrastruktur
  • Järnväg
  • Luftfart
  • Okategoriserade
  • Sjöfart
  • Transport
  • Väg
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.