Guide till rätt laddstation för elfordon
Publicerad juli 30, 2025
Publicerad juli 30, 2025
GARO E-mobility AB har tillverkat elbilsladdare sedan 2008 och utnyttjar sin långa erfarenhet för att erbjuda skräddarsydda lösningar för såväl personbilar som tyngre fordon.
– Vi har tillverkat elbilsladdare sedan 2008. Med åren har vi fått många nyttiga erfarenheter, som vi bygger in i våra produkter. Det gör att vi kan hjälpa våra kunder att hitta optimerade laddare för varje behov. Det gäller både för personbil och tyngre fordon och oavsett om du behöver ladda snabbt eller långsamt, säger Niklas Rönnäng, som är vd på GARO E-mobility AB.
Under de senaste åren har elbilsräckvidden nästan fördubblats, vilket gör att många når fram till destinationen utan att behöva ladda längs vägen.
– Därför har vi på GARO valt att satsa på destinationsladdning. Det är ju egentligen ganska logiskt att ladda där du är, på arbetsplatsen, i hemmet eller vid ett längre kundbesök, säger Niklas Rönnäng.
Val av laddare beror på omgivning, fordonstyp och tillgänglig tid. AC-laddare ger långsammare växelströmsladdning medan DC-laddare erbjuder snabb likströmsladdning.
– Gäller det elbil i ett parkeringsgarage eller i hemmet, så är vår laddbox GARO Entity ett bra alternativ.
För publika miljöer krävs robustare konstruktioner som tål påfrestningar och långvarig användning.
– Här rekommenderar vi vår laddstolpe LS4, som är tillverkad i robust aluminium och sticker ut med sin beprövade livslängd och ändamålsenliga design.
När tiden är knapp, till exempel vid företagsbesök, kan snabb DC-laddning vara avgörande för att resa vidare utan dröjsmål.
– Då behöver du kunna ladda DC för att efter mötet kunna köra vidare till nästa destination, ett hotell eller ditt hem, säger Niklas Rönnäng.
Tyngre fordon såsom lastbilar och entreprenadmaskiner kräver kraftfulla och robusta laddsystem. GARO:s 43-kilowatts AC-laddare levererar maximal effekt över längre perioder och passar utmärkt för nattschargning.
– Dessa laddare passar perfekt som depåladdare under natten. Om lastbilen eller entreprenadmaskinen står stilla under tio timmar laddas batteriet med cirka 430 kilowattimmar.
GARO har rötter i elförsörjning och elsäkerhet sedan 1939. Produkterna genomgår långtidstester i klimatkammare och är utrustade med jordfelsbrytare och 4-poligt överspänningsskydd samt stöd för Ethernet, WiFi, WiFi Mesh eller modem.
– Det finns med andra ord inte en laddare som passar alla behov. Därav vår breda produktportfölj. Kontakta oss så hjälper vi dig att hitta den bästa lösningen för just dina laddbehov, säger Niklas Rönnäng.
Med vältestade produkter och personligt stöd guidar GARO kunder till effektiva och säkra laddinfrastrukturlösningar.