Greencarrier introducerar hållbara sjöfraktsalternativ med biofuel
Publicerad november 5, 2025
Publicerad november 5, 2025

Greencarrier tar ett betydande steg mot en fossilfri sjöfartssektor genom att lansera Fuel Switch Routes. Detta initiativ innebär att verifierade maritima biofuel insets kommer att användas som standard för alla Less-than-Container Load (LCL)-importer från Shanghai till Hamburg och Göteborg.
Genom detta program blir transporterna fossilfria utan extra kostnader för kunderna. Greencarrier syftar till att påskynda övergången till hållbara sjötransporter och har därför meddelat denna lansering som en del av sin strategi.
Initiativet knyter samman Kina och hamnarna i Hamburg och Göteborg med fossilfria sjötransporter. Genom Greencarrier Blue Initiative kommer biofuel insets automatiskt att tillämpas på varje importförsändelse på dessa rutter.
Programmet finansieras helt av Greencarrier, vilket innebär att kunder kan minska sina CO₂-utsläpp utan att behöva vidta åtgärder, justera sina bokningar eller betala extra. ”Vi ser ett behov av att ta ett proaktivt grepp för att påskynda övergången till fossilfri sjöfart”, säger en representant.
Greencarrier matchar och annullerar en verifierad volym av maritima biofuel insets genom ett certifierat system. Detta säkerställer mätbara CO₂-reduktioner med full transparens. ”Med dessa Fuel Switch Routes visar vi att fossilfri sjöfart kan vara enkel, skalbar och effektiv”, uttrycker en annan talesperson.
Tidigare i år introducerade Greencarrier konceptet Shipping Made Fossil Free, där kunder kunde prova biofuel insets utan kostnad. Baserat på rutternas volymer förväntar sig Greencarrier att uppnå en genomsnittlig CO₂-reduktion på 5 % per månad för dessa transporter.
Framöver planerar företaget att utvidga konceptet till fler rutter samtidigt som de säkerställer transparens och mätbara resultat. ”Hållbarhet måste vara inbäddat i varje försändelse och i den dagliga logistiken”, avslutar en chef för hållbarhet.